TRENDS
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Duurzamer verpakken met Smart Heating

MULTIVAC perfectioneert haar vorm- en sealprocessen met de nieuwe matrixverwarmingssystemen pixelHEAT en pixelSEAL, ontwikkeld in samenwerking met Watttron GmbH. Deze systemen spelen in op de groeiende vraag naar duurzam..

Lees meer

Personeelstekort? SOL helpt de foodsector vooruit

05 juni 2025

De voedingsmiddelenindustrie kampt al jaren met een hardnekkig tekort aan personeel. Tegelijkertijd staat een groep statushouders te springen om aan de slag te gaan. Toch blijft hun toegang tot de arbeidsmarkt beperkt. H...

Meer risico’s bij plantaardige vervangers dan gedacht

05 juni 2025

De groei van het veganistische schap in de supermarkt lijkt niet te stoppen. Maar plantaardig eten betekent niet automatisch minder risico’s voor de gezondheid. Uit onderzoek van de Universiteit Antwerpen blijkt dat vlee...

Avebe, TNO en WUR werken samen aan 3D-geprint voedsel

04 juni 2025

Royal Avebe werkt samen met TNO en Wageningen University & Research aan een innovatieve methode voor het maken van plantaardige vleesvervangers: 3D-voedselprinten. Met aardappelzetmeel als basis onderzoekt de coöpera...

Voorkeur voor zoet verdwijnt niet zomaar

04 juni 2025

Zes maanden lang suikerarm eten en toch niet minder verlangen naar zoet. Dat is de opvallende uitkomst van een grootschalig Wagenings onderzoek naar smaakvoorkeuren. Promovendus Eva Čad concludeert: “Onze voorkeur voor z...

‘Een handje zomer’ zet zachtfruit op de kaart

04 juni 2025

Zachtfruit is volop in het seizoen, maar de jongere consument laat het vaak liggen. Met de nieuwe campagne ‘Een handje zomer’ willen Nederlandse en Europese organisaties dat veranderen. Aardbeien, bessen, bramen en framb...

Foodvalley lanceert hulpgids voor gezondere voedingsproducten

03 juni 2025

Hoe maak je voedingsproducten gezonder zonder dat smaak en textuur eronder lijden? Foodvalley heeft daar nu een praktisch hulpmiddel voor: de Practical Guide for Reformulation and Innovation. De gids is op 3 juni 2025 ge...

Plukon neemt vega(n) producent Vega Insiders over

02 juni 2025

Met de overname van Vega Insiders voegt Plukon Food Group een gespecialiseerde vega(n) producent toe aan de organisatie. De activiteiten van het Udenhoutse bedrijf worden geïntegreerd binnen de groep, waarbij Vega Inside...

A-merken stijgen harder in prijs dan budgetmerken

27 mei 2025

De prijs van A-merken stijgt nog altijd harder dan die van budgetmerken. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van de Consumentenbond. Gemiddeld werden A-merken tussen april 2024 en april 2025 zo’n 7% duurder, tegenover een ...

Voedingswinkels houden stand in online tijdperk

27 mei 2025

Ondanks de stevige opmars van online winkelen blijven fysieke winkels een belangrijke schakel in de Nederlandse economie; ook binnen de voedingsindustrie. Terwijl non-food flink inlevert, blijft food-retail groeien, zowe...

De eiwitrage onder de loep: is het echt nodig?

26 mei 2025

Proteïnewater, eiwitpudding en zuivel met extra power – het aanbod aan eiwitrijke producten in de supermarkt neemt sterk toe. Maar wie denkt dat al die extra grammen nodig zijn, komt bedrogen uit. Volgens de Vegetariërsb...

Foodservice maakt stille overstap naar plantaardig

26 mei 2025

Er wordt in de foodservice flink geschakeld. Roomboter, room, mayonaise? Ze verdwijnen stap voor stap uit keukens van cateraars en fastserviceformules. In plaats daarvan: plantaardige alternatieven. Het wordt niet van de...

AI-model moet plantaardige textuur verbeteren

26 mei 2025

De smaak van plantaardige alternatieven blijft vaak achter. Vooral de textuur zit consumenten dwars, merken onderzoekers van Wageningen University & Research. Dankzij een subsidie van 50 duizend dollar van het Bezos ...

Generatie Z: kans of uitdaging voor foodbedrijven?

23 mei 2025

De jongste generatie werknemers klopt inmiddels op de deur van de voedingsindustrie. Generatie Z groeit op met technologie, is sociaal bewust en zoekt betekenisvol werk. Waar eerdere generaties zich makkelijk aanpasten a...

Forse groei voor biologische sector in 2024

23 mei 2025

Het gaat hard met biologisch. Terwijl de inflatie nauwelijks steeg, groeide de biologische omzet flink. Opvallend is vooral de forse stijging bij de speciaalzaken. Deze winkels trekken steeds meer bewuste consumenten en ...

Vijf Franse bedrijven starten InterVeg-coalitie

22 mei 2025

Frankrijk krijgt een coalitie voor plantaardig voedsel. Vijf spelers uit de sector richten InterVeg op om beleid, consument en sector richting duurzame eiwitten te bewegen.Hari&Co, Accro, HappyVore, La Vie en Swap Fo...