Column Pieter Vos: Er was eens…
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Column Pieter Vos: Er was eens…

  • 23 juni 2025

…dat leuke bedrijfje waar de zaken lekker liepen. Het begon met 5 man, groeide uit naar 10 en zelfs door naar 40 personeelsleden. Toch wringt er iets. De ‘flow’ op de werkvloer is eruit, maar niemand durft de vinger op de zere plek te leggen. Groeipijnen horen bij een groeiend bedrijf. Als de leiding daar geen oog voor heeft, worden kleine pijntjes heviger. Een crisis is zomaar geboren.

Johan is een werknemer van het allereerste uur. Hij is zo iemand die gelukkig wordt van structuur, voorspelbaarheid en cijfers die kloppen. In de begintijd kende hij zijn collega’s door en door en zíj kenden hem. Ze kenden elkaars eigenaardigheden, konden feilloos op elkaar vertrouwen. Met de uitbreiding naar 10 man werd dat wat lastiger. Maar nu, nu ze met 40 zijn, is hij het gevoel kwijt. Er zijn nieuwe afdelingen opgetuigd, nieuwe procedures geschreven, er vond scheiding plaats van taken. ‘Zo is het efficiënter’, werd hen verteld. Johan, met al zijn ervaring, denkt daar echter anders over. Het gebrek aan het kiezen van een duidelijke richting door de directeur leidt inmiddels bij een grote groep medewerkers tot besluiteloosheid en apathie. Zij, die iedere dag weer het bedrijf draaiend houden, voelen zich achtergesteld en miskend. Maar ze houden allemaal hun mond; er wordt tóch niet naar ze geluisterd. 

Johan is trouw en loyaal aan zijn bedrijf. Hij peinst er niet over om weg te gaan, zoals een aantal van zijn goede collega’s al wel deden. Maar lekker in zijn vel zit hij niet meer. Er komt niet meer zo veel goeds uit zijn hoofd en handen als in het begin. ‘Was zijn bedrijf maar meer zoals dat van zijn buurman’, mijmert hij. Dáár krijgt iedereen vóór de vergaderingen bijvoorbeeld een stressballetje uitgereikt. Zodra iemand voelt dat zijn vuist eromheen knelt, mag je het balletje op tafel gooien. Zo ontstaan er openingen om stress, spanning en weerstand die gevoeld wordt bespreekbaar te maken. En er wordt vervolgens gezamenlijk naar nieuwe oplossingen gezocht. Kijk; dát is leiderschap tonen.

Mijn oproep aan alle Johans (m/v/x)? Blijf niet zwijgen! Kweek onderling saamhorigheid en laat van je horen. En de leiding van bedrijven? Erken dat er groeipijnen zijn. Toon leiderschap en luister naar je personeel. Het leven is geen sprookje, maar lang en gelukkig leven willen we wél. Pak die kans!

Pieter Vos
Consultancy & Interim Management

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2025