Voedselverspilling
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

2025 Trendrapport voor de voedings- en drankenindustrie

2025 wordt een transformatief jaar voor de voedings- en drankensector. Versterk je bedrijfsstrategie en behaal een blijvend concurrentievoordeel met deze praktische gids over de grootste uitdagingen en kansen van 2025.  ..

Lees meer

De 7 megatrends die de voedingsindustrie zullen herdefiniëren

03 december 2024

We weten allemaal dat ons voedsel veel méér doet dan alleen voeden. Het heeft een enorme impact op vele gebieden. Hoe gaat de manier waarop we het produceren, verdelen en consumeren de toekomst van onze planeet vormgeven...

Zes foodhelden van 2024 geëerd voor hun impact

25 november 2024

Tijdens een bijeenkomst van de Food100 werden vrijdag zes Foodhelden van 2024 geëerd voor hun uitzonderlijke bijdragen aan een toekomstbestendig voedselsysteem. Deze innovators, geselecteerd uit de Food100-lijst, zetten ...

Albert Heijn geeft reststromen een tweede leven

13 november 2024

Albert Heijn breidt zijn aanbod circulaire producten flink uit om voedselverspilling verder te reduceren. Met het motto ‘afval voor de één, is grondstof voor een ander’ lanceert de supermarktketen een assortiment van mee...

Kleine porties: balans tussen verspilling en verpakkingsafval

05 november 2024

Hoeveelheid, verpakking en portiegrootte spelen een cruciale rol in ons koopgedrag en consumptiepatronen. Onderzoek van Amber Werkman van Rijksuniversiteit Groningen toont aan dat consumenten niet alleen minder eten, maa...

Nieuw voedselsysteem zet in op minder verspilling

30 oktober 2024

In Nederland belandt jaarlijks zo’n 2 miljard kilo aan voedsel in de prullenbak, met ingrijpende gevolgen voor de voedselvoorziening, economie en het milieu. Om dit probleem aan te pakken, ontwikkelt een team van Wagenin...

Verspillingsvrije Week 2024: resultaten en hoogtepunten

28 oktober 2024

De Verspillingsvrije Week 2024 bracht opnieuw een golf van bewustzijn en acties door heel Nederland om voedselverspilling tegen te gaan. Met meer dan 185 partners en talloze lokale initiatieven werden miljoenen Nederland...

Bakkerijsector verlaagt broodverspilling met 40% in 2023

18 oktober 2024

De Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) presenteerde samen met Wageningen University & Research de resultaten van de 2023-monitor over brood- en banketverspilling. Het rapport toont een significante daling i...

Voedselverspilling in supermarkten daalt naar 0,89%

13 september 2024

De voedselverspilling in Nederlandse supermarkten is verder gedaald naar 0,89% van het inkoopvolume in 2023, een reductie van 35% ten opzichte van 2018. Deze cijfers werden gepresenteerd aan minister Femke Marije Wiersma...

Jumbo vermindert voedselverspilling met 'Eerst op' tape

11 september 2024

Jumbo Supermarkten helpt klanten om voedselverspilling te verminderen door tijdens de Verspillingsvrije Week de 'Eerst op' tape mee te leveren bij online bestellingen. In samenwerking met de stichting Samen Tegen Voedsel...

Danone en Too Good To Go redden 180.000 producten van verspilling

10 september 2024

Danone Nederland en Too Good To Go hebben hun krachten gebundeld om voedselverspilling actief te verminderen. Na een succesvolle pilot is deze samenwerking van start gegaan, waarbij Danone-producten zoals Alpro plantaard...

Keuzestress Monitor: consument heeft hang naar vroeger

09 september 2024

Ruim zes op de tien Nederlanders vindt dat we strikt met de seizoenen mee moeten eten om zo de belasting op ons milieu te beperken. Er is daarbij veel sympathie voor de zogeheten ‘buitenbeentjes’, zoals kromme komkommers...

Lineage zet in op innovatieve oplossingen tegen voedselverspilling

05 september 2024

Lineage kondigde onlangs de hoofdprijs van $50.000 aan voor hun Food Chain Innovation Challenge. Met deze wedstrijd, gericht op oplossingen tegen voedselverspilling, wil het bedrijf bijdragen aan het verminderen van voed...

Albert Heijn zet kijk, ruik en proef-logo op zuivelverpakkingen

05 september 2024

Albert Heijn introduceert vanaf 5 september 2024 een nieuw logo op verpakkingen van yoghurt en karnemelk. Het zogenoemde kijk, ruik en proef-logo moet consumenten bewust maken van de werkelijke houdbaarheid van producten...

PeelPioneers nieuwe circulaire fabriek in Spanje

27 augustus 2024

PeelPioneers breidt zijn activiteiten uit in zowel Den Bosch als Spanje, met als doel de circulaire verwerking van citrusschillen verder te ontwikkelen. Het Nederlandse bedrijf, opgericht door Sytze van Stempvoort, Lindy...

Monitor Groenten en Fruit verspilling van start

05 juli 2024

Groenten en fruit zijn onmisbaar voor een duurzame en gezonde leefstijl. Door hun beperkte houdbaarheid is efficiënte logistiek cruciaal. Toch belanden producten vaak ‘buiten de boot’ door overaanbod of weersomstandighed...