Trendrapporten
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Vleesindustrie levert 7,7% meer varkensvlees

Nederlandse slachterijen hebben in de eerste 28 weken van dit jaar in totaal bijna 8,72 miljoen vleesvarkens geslacht. De toename is deels een gevolg van minder export van slachtvarkens. In vergelijking tot 2020 gingen e..

Lees meer

Poster Vlees, Vis en AGF

02 juli 2021

Via vakblad Voedingsindustrie verspreiden we de poster VLEES,  VIS en AGF. Vanwege de grote vraag hebben we deze posters ook online beschikbaar. Download ze hier vrijblijvend. De poster VLEES en de Poster VIS, in...

Ondernemers over de voedingssector na corona

22 juni 2021

Nederland gaat langzaamaan weer open. Wat is er afgelopen jaar door de pandemie veranderd?  Wat staat ons nog te wachten? Ondernemers uit de food praten over de meest opvallende veranderingen in de markt. Wat blijft en w...

Afzetmarkt voedingsbedrijven structureel veranderd

27 mei 2021

Voedingsbedrijven streven vaak naar een mix van klanten om niet te afhankelijk te zijn van één markt of één land. De coronapandemie heeft in extreme mate laten zien dat toegang tot alternatieve afzetkanalen voor bedrijve...

Groei foodsector 2021 in twee scenario's

01 maart 2021

De coronacrisis leidt tot grote onzekerheid. Daarom werkt ABN AMRO met twee scenario’s: een basisscenario dat ervan uitgaat dat grote delen van de economie tot begin juni ‘op slot’ blijven, en een negatief scenario waarb...

Bezorgtrend enorm gegroeid door pandemie

12 januari 2021

Maaltijddelivery en boodschappenbezorging zijn de twee grote winnaars van de coronacrisis. In 2020 groeide de totale deliverymarkt met 43,1% ten opzichte van 2019. Inmiddels zijn de deliveryspelers samen goed voor bijna ...

Top Tien Food Trends voor 2021

23 oktober 2020

Transparantie komt naar voren als duidelijke winnaar in de Top Tien Trends van 2021, dit blijkt uit het jaarlijkse Top Tien Trends rapport van Innova Market Insights. Het rapport biedt een diepgaand inzicht in hoe de voe...

Monitor geeft inzicht in biologische productie

16 oktober 2020

De kosten die boeren en tuinders maken voor het produceren van biologische agrarische producten worden in vijf van de zes onderzochte gevallen gedekt door de opbrengsten. Dat blijkt uit een analyse van de Autoriteit Cons...

Nieuw onderzoek mogelijkheden in de plantaardige sector

11 juni 2020

Plantaardige kaas, kant-en-klaarmaaltijden, zeevruchten en alternatieven voor eieren behoren tot de grootste mogelijkheden in de plantaardige sector, zo blijkt uit een groot nieuw onderzoek van ProVeg International onder...

Nederlanders eten steeds minder vlees

21 april 2020

Meer dan 5 miljoen Nederlanders eten geen of slechts af en toe vlees. Dit is 36% van heel Nederland. Deze groep is daarmee sinds 2016 gegroeid met 7 procent. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een...

Consument wijkt uit naar speciaalzaak en bezorgservice

17 april 2020

De consumptieve bestedingen krimpen dit jaar naar verwachting in totaal met zo’n 5 procent, blijkt uit een rapport van ABN AMRO dat op vrijdag 17 april verscheen. De bank gaat hierbij uit van een scenario waarbij de inte...

Coronacrisis kan zorgen voor grote veranderingen in voedingssector

16 april 2020

Analisten van de Rabobank stellen dat de coronacrisis voor fundamentele veranderingen kan zorgen in de voedingssector. Het is onduidelijk hoe lang de crisismaatregelen gaan duren in de verschillende getroffen landen. Wat...

11 corona-feiten voor de voedingsindustrie

16 april 2020

Het BfR, het Duitse Federale Instituut voor Risicobeoordeling, publiceerde 30 maart een artikel met feiten over Corona zoals die tot nu toe bekend zijn. Metaflex, specialist in geavanceerde deursystemen, heeft de tekst v...

De tien thema’s van 2020

02 januari 2020

Wetgeving, consumentengedrag en duurzaamheid. Het hebben van een goede strategie in 2020 is voor de ondernemer misschien wel belangrijker dan ooit. ABN AMRO geeft alvast inzicht en achtergrond in tien thema’s die bedrijv...

De top trend voor 2020: “Winnen met Woorden"

06 december 2019

De toegenomen belangstelling van de consument voor de verhalen achter hun voedsel- en drankproducten en hun opmerkelijke invloed op de aankoopbeslissingen heeft ertoe geleid dat bedrijven steeds meer aandacht besteden aa...

Diervriendelijk: Vooral uit eigenbelang

04 december 2019

‘What’s in it for me?’ is de vraag die veel consumenten zichzelf stellen bij het kopen van diervriendelijke producten. Als producent is het daarom verstandig om het eigenbelang van de consument te benadrukken bij verkoop...