Trendrapporten
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Zoeken naar de balans van de ingrediënten

Minder suiker, zout en vet - meer natuurlijke producten en ingrediënten. Minder vlees en andere dierlijke eiwitten - meer plantaardige alternatieven. Minder bestrijdingsmiddelen en CO2-uitstoot - meer aandacht voor de na..

Lees meer

De top trend voor 2020: “Winnen met Woorden"

06 December 2019

De toegenomen belangstelling van de consument voor de verhalen achter hun voedsel- en drankproducten en hun opmerkelijke invloed op de aankoopbeslissingen heeft ertoe geleid dat bedrijven steeds meer aandacht besteden aa...

Nederlanders eten graag bewust

04 December 2019

Het merendeel van de Nederlanders (60%) geeft aan vaak met veel aandacht te eten, dat blijkt uit onderzoek, onder ruim 1.000 respondenten in opdracht van het Voedingscentrum. Nederlanders nemen de tijd voor de maaltijden...

Diervriendelijk: Vooral uit eigenbelang

04 December 2019

‘What’s in it for me?’ is de vraag die veel consumenten zichzelf stellen bij het kopen van diervriendelijke producten. Als producent is het daarom verstandig om het eigenbelang van de consument te benadrukken bij verkoop...

Vegamonitor: ‘Wordt minder vlees eten de norm?’

22 November 2019

Steeds meer Nederlanders geven aan in de komende vijf jaar minder vlees te gaan eten, én men denkt vaker dat minder vlees eten de norm zal worden in Nederland, dit blijkt uit de onlangs gepubliceerde Vegamonitor van Natu...

Gemaksgeneraties: grote invloed op de foodmarkt

20 November 2019

Generatie Z is in vergelijking met de Millennial nog meer foodmindend, en buiten de deur eten is voor deze generatie nog vanzelfsprekender, dit blijkt uit de FSIN FoodShopper Monitor 2020. Wij geven een kleine samenvatti...

Voedingsindustrie blijft stabiele sector

11 October 2019

Uit de jaarlijkse Monitor van de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI), die op donderdag 10 oktober is gepresenteerd, blijkt dat de levensmiddelenindustrie in Nederland zich wederom zeer stabiel blijft ont...

Zes manieren om de plastic puzzel te lijf te gaan

10 October 2019

Nederlanders gebruiken jaarlijks ca. 26 miljard plastic voedselverpakkingen en de trend wijst op een verdere stijging. Echter als consumenten hun gebruik met vijf verpakkingen per jaar verminderen, kan dit de groei tot s...

Eat lunch or be lunch - Trendmagazine

07 October 2019

Schaalvergroting, meer en meer efficiency, veeleisende transparantie, toenemende vraag naar duurzaamheid, noodzakelijke innovatie en onontkoombare digitalisering. Ga er maar aanstaan! De foodsector krijgt het allemaal te...

Vleesconsumptie Nederland stijgt

24 September 2019

Het totale verbruik van vlees en vleeswaren (op basis van karkasgewicht) per hoofd van de bevolking in Nederland bedraagt in 2018 iets meer dan 77 kg. Deze hoeveelheid ligt ruim een halve kilo boven het verbruik in 2017....

Online aankopen food fors gestegen

20 September 2019

Nederlandse consumenten gaven in de eerste zes maanden van 2019 online € 12,5 miljard uit aan producten en diensten, wat leidt tot een  groei van 9% ten opzichte van het eerste half jaar van 2018. Dit blijkt uit cijfers ...

Consumptie groente en fruit stagneert

16 September 2019

Sinds de verhoging van het lage btw-tarief begin dit jaar, is de consumptie van groente en fruit gestagneerd. Supermarkten verkochten 2% minder vers fruit en slechts 1% meer verse groenten. Ongeveer 18% van de consumente...

Kan transparantie gezonde keuzes stimuleren?

16 September 2019

De Rijksuniversiteit Groningen en Wageningen University & Research zijn een onderzoeksproject gestart met vrijwel alle supermarkten in Nederland. Het onderzoek ‘Transparant gezond & duurzaam’ richt zich op interventies o...

IPCC: Land is een kritische hulpbron

09 August 2019

Land staat nu al onder toenemende druk en de klimaatverandering draagt hieraan bij. Tegelijkertijd kan de opwarming van de aarde tot ver onder de 2°C worden beperkt door de uitstoot van broeikasgassen van alle sectoren, ...

Online consument kritischer op prijs

16 July 2019

In grote steden zijn de bezorgbusjes van Albert Heijn en Picnic inmiddels vast onderdeel van het straatbeeld, maar hoeveel consumenten maken er ook echt gebruik van? Dat online boodschappen doen in opkomst is, valt niet ...

2040: Vlees maakt plaats voor alternatieven

18 June 2019

Vleesalternatieven hebben het potentieel om de wereldwijde vleesindustrie met een waarde van vele miljarden dollars te verstoren. De essentiële vragen zijn echter welke van deze nieuwe producten het meest verstorend kunn...