Trendrapporten
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Nieuw onderzoek mogelijkheden in de plantaardige sector

Plantaardige kaas, kant-en-klaarmaaltijden, zeevruchten en alternatieven voor eieren behoren tot de grootste mogelijkheden in de plantaardige sector, zo blijkt uit een groot nieuw onderzoek van ProVeg International onder..

Lees meer

Nederlanders eten steeds minder vlees

21 april 2020

Meer dan 5 miljoen Nederlanders eten geen of slechts af en toe vlees. Dit is 36% van heel Nederland. Deze groep is daarmee sinds 2016 gegroeid met 7 procent. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een...

Consument wijkt uit naar speciaalzaak en bezorgservice

17 april 2020

De consumptieve bestedingen krimpen dit jaar naar verwachting in totaal met zo’n 5 procent, blijkt uit een rapport van ABN AMRO dat op vrijdag 17 april verscheen. De bank gaat hierbij uit van een scenario waarbij de inte...

Coronacrisis kan zorgen voor grote veranderingen in voedingssector

16 april 2020

Analisten van de Rabobank stellen dat de coronacrisis voor fundamentele veranderingen kan zorgen in de voedingssector. Het is onduidelijk hoe lang de crisismaatregelen gaan duren in de verschillende getroffen landen. Wat...

11 corona-feiten voor de voedingsindustrie

16 april 2020

Het BfR, het Duitse Federale Instituut voor Risicobeoordeling, publiceerde 30 maart een artikel met feiten over Corona zoals die tot nu toe bekend zijn. Metaflex, specialist in geavanceerde deursystemen, heeft de tekst v...

De tien thema’s van 2020

02 januari 2020

Wetgeving, consumentengedrag en duurzaamheid. Het hebben van een goede strategie in 2020 is voor de ondernemer misschien wel belangrijker dan ooit. ABN AMRO geeft alvast inzicht en achtergrond in tien thema’s die bedrijv...

De top trend voor 2020: “Winnen met Woorden"

06 december 2019

De toegenomen belangstelling van de consument voor de verhalen achter hun voedsel- en drankproducten en hun opmerkelijke invloed op de aankoopbeslissingen heeft ertoe geleid dat bedrijven steeds meer aandacht besteden aa...

Diervriendelijk: Vooral uit eigenbelang

04 december 2019

‘What’s in it for me?’ is de vraag die veel consumenten zichzelf stellen bij het kopen van diervriendelijke producten. Als producent is het daarom verstandig om het eigenbelang van de consument te benadrukken bij verkoop...

Nederlanders eten graag bewust

04 december 2019

Het merendeel van de Nederlanders (60%) geeft aan vaak met veel aandacht te eten, dat blijkt uit onderzoek, onder ruim 1.000 respondenten in opdracht van het Voedingscentrum. Nederlanders nemen de tijd voor de maaltijden...

Vegamonitor: ‘Wordt minder vlees eten de norm?’

22 november 2019

Steeds meer Nederlanders geven aan in de komende vijf jaar minder vlees te gaan eten, én men denkt vaker dat minder vlees eten de norm zal worden in Nederland, dit blijkt uit de onlangs gepubliceerde Vegamonitor van Natu...

Gemaksgeneraties: grote invloed op de foodmarkt

20 november 2019

Generatie Z is in vergelijking met de Millennial nog meer foodmindend, en buiten de deur eten is voor deze generatie nog vanzelfsprekender, dit blijkt uit de FSIN FoodShopper Monitor 2020. Wij geven een kleine samenvatti...

Voedingsindustrie blijft stabiele sector

11 oktober 2019

Uit de jaarlijkse Monitor van de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI), die op donderdag 10 oktober is gepresenteerd, blijkt dat de levensmiddelenindustrie in Nederland zich wederom zeer stabiel blijft ont...

Zes manieren om de plastic puzzel te lijf te gaan

10 oktober 2019

Nederlanders gebruiken jaarlijks ca. 26 miljard plastic voedselverpakkingen en de trend wijst op een verdere stijging. Echter als consumenten hun gebruik met vijf verpakkingen per jaar verminderen, kan dit de groei tot s...

Eat lunch or be lunch - Trendmagazine

07 oktober 2019

Schaalvergroting, meer en meer efficiency, veeleisende transparantie, toenemende vraag naar duurzaamheid, noodzakelijke innovatie en onontkoombare digitalisering. Ga er maar aanstaan! De foodsector krijgt het allemaal te...

Vleesconsumptie Nederland stijgt

24 september 2019

Het totale verbruik van vlees en vleeswaren (op basis van karkasgewicht) per hoofd van de bevolking in Nederland bedraagt in 2018 iets meer dan 77 kg. Deze hoeveelheid ligt ruim een halve kilo boven het verbruik in 2017....

Online aankopen food fors gestegen

20 september 2019

Nederlandse consumenten gaven in de eerste zes maanden van 2019 online € 12,5 miljard uit aan producten en diensten, wat leidt tot een  groei van 9% ten opzichte van het eerste half jaar van 2018. Dit blijkt uit cijfers ...