Voedselverspilling supermarkten stabiel, online scoort beter
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Voedsel­ver­spil­ling stagneert, supermarkten schakelen verder

  • 03 juli 2025

Na jaren van gestage daling is de voedselverspilling in supermarkten voor het eerst gestabiliseerd. Waar in 2018 nog fors meer werd weggegooid, ligt het verspilde aandeel nu structureel 33% lager. Daarmee blijft de retailsector koploper in reductie van voedselverlies. Toch laat het laatste onderzoek van Wageningen University & Research, uitgevoerd in opdracht van stichting Samen Tegen Voedselverspilling en CBL, zien dat verdere vooruitgang lastiger wordt.

Vleesverspilling heeft meeste impact

Opvallend is de daling in broodverspilling: 16% minder dan in 2023. Toch blijft brood de grootste verspiller in kilo’s, goed voor ongeveer een derde van het totaal. Tegelijkertijd is de verspilling van vlees juist licht gestegen. Volgens CBL-directeur Marc Jansen is dat zorgelijk: “De productie van vlees heeft een relatief hoge footprint. Het is extra zonde als dit verloren gaat.” Supermarkten besteden daarom extra aandacht aan inkoop en voorraadbeheer van vleesproducten.

Techniek en samenwerking nodig

De totale verspilling lag in 2024 op 0,92% van het inkoopvolume, iets hoger dan de 0,89% van 2023. Volgens Toine Timmermans, directeur van Samen Tegen Voedselverspilling, is het laaghangend fruit nu wel geplukt. “Alle relatief gemakkelijke stappen zijn gezet. Nu zullen complexere oplossingen gevonden moeten worden.” Hij ziet vooral kansen in samenwerking met leveranciers, bijvoorbeeld op de broodafdeling.

Online scoort beter

Voor het eerst is ook de online retail goed in beeld. De deelname van Picnic, Crisp en Hello Fresh laat zien dat online spelers relatief minder verspillen. In totaal werkten elf supermarktformules mee aan de monitor, samen goed voor zo’n 90% van de markt.

Bekijk de infographic Samentegenvoedselverspilling.nl

Bron: Samen Tegen Voedselverspilling