Ondanks herhaalde verzoeken van de Tweede Kamer om géén verhoging van de slachtsnelheid toe te staan, houdt staatssecretaris Rummenie vast aan een lopende pilot. Deze moet duidelijk maken of een toetsingskader van de NVWA werkbaar is. Een beslissing over structurele verhoging laat hij over aan zijn opvolger.
De aangenomen motie van het lid Ouwehand vraagt om volledig af te zien van elke verhoging van de slachtsnelheid. Toch kiest de staatssecretaris ervoor deze niet uit te voeren, omdat die volgens hem haaks staat op een eerdere motie van Van der Plas uit 2022. Die motie verzocht juist om op korte termijn een toetsingskader te ontwikkelen in overleg met betrokken partijen. Zonder pilot zou dit toetsingskader niet te testen zijn, aldus Rummenie.
Wageningen Livestock Research concludeerde in 2023 dat verhoging van de slachtsnelheid risico’s met zich meebrengt voor dierenwelzijn, voedselveiligheid en keurkwaliteit. Deze risico’s zijn volgens het rapport niet per definitie problematisch, mits bedrijven extra maatregelen treffen. Denk aan voldoende personeel, goede lay-outs en optimalisatie van apparatuur. De staatssecretaris onderstreept dat alleen bedrijven die voldoen aan het toetsingskader in aanmerking komen voor een hogere bandsnelheid.
Volgens Rummenie is er geen juridische basis om verhoging categorisch te weigeren zolang aan alle wettelijke eisen wordt voldaan. Hij wijst erop dat andere EU-landen hogere snelheden hanteren en benadrukt het belang van een gelijk speelveld binnen Europa. “Mij gaat het niet om het verdienmodel van slachthuizen, maar om een eerlijk speelveld in Europa,” aldus de staatssecretaris.
Bron: Tweede Kamer