Januari zit erop, en de toon voor 2025 is gezet. Innovatie, uitdagingen en strategische keuzes voerden de boventoon in de voedingsindustrie. Dit zijn de 10 meest gelezen artikelen van januari 2025.
27 januari - We weten allemaal dat ons voedsel veel méér doet dan alleen voeden. Het heeft een enorme impact op vele gebieden. Hoe gaat de manier waarop we het produceren, verdelen en consumeren de toekomst van onze planeet vormgeven? Dat vind je terug in het meer dan 300 pagina's tellende boek The Future of FOOD 2025.
8 januari - Na extreme prijsstijgingen lijkt de rust in de foodsector terug, maar groei blijft uit. De sector kampt met een afgenomen vraag, grillige grondstoffenaanvoer en personeelstekorten. Deze structurele problemen beïnvloeden het groeipotentieel aanzienlijk.
6 januari - Biogrondstoffen spelen een cruciale rol in de transitie naar een klimaatneutrale en circulaire economie. Het kabinet heeft daarom een koers ingezet om laagwaardige toepassingen van biogrondstoffen af te bouwen en hoogwaardige toepassingen te stimuleren. Dit beleid sluit aan bij de aangescherpte Europese richtlijnen en de doelstellingen voor 2050.
9 januari - What's Cooking? geeft aan van plan te zijn 100% van de aandelen van Sveltic over te nemen. Sveltic, onderdeel van de Mousquetaires-groep (eigenaar van de retailketens Intermarché en Netto), beschikt over een productielocatie nabij Rennes in Frankrijk.
13 januari - De eiwittransitie krijgt richting met acht trends die tussen 2025 en 2030 de toekomst van voeding vormgeven. Foodvalley presenteert 8 trends als leidraad voor bedrijven om in te spelen op veranderende consumentenvraag en duurzaamheid.
8 januari - Nadat eerder Vion Food Group haar vertrek uit de Duitse markt aankondigde, volgt nu Danish Crown. De Deense vleesgigant stopt met de productie van vers verpakt vlees voor de Duitse markt.
7 januari - Tienduizenden Nederlanders en wereldwijd 25 miljoen mensen doen in januari mee aan Veganuary. Tijdens deze campagne eten deelnemers zo min mogelijk dierlijke producten. In Nederland organiseert Redefine Meat samen met restaurantketens, cateraars en online platforms speciale activiteiten om de campagne te ondersteunen.
2 januari - De voedingsindustrie staat voor een ingrijpende transformatie. Duurzaamheid is niet langer een optie, maar dé prioriteit binnen toeleveringsketens, zo blijkt uit het rapport The Future of Sustainable Food Supply Chains: Spotlight on Europe’s Food and Beverage Industry van DNV. Maar liefst 75% van de bedrijven in de sector plaatst duurzaamheid in de top drie van hun strategische doelen, vóór kostenbesparing (63%) en naleving van regelgeving (49%).
2 januari - De nieuwe Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR), die op 22 januari officieel is gepubliceerd, stelt strenge eisen aan verpakkingen en verpakkingsafval, met als doel een duurzamere economie te realiseren. Voor de voedingsindustrie betekent dit aanzienlijke veranderingen op het gebied van ontwerp, productie en recycling van verpakkingen.
27 januari - Uitgekookt heeft de overname van Étumé afgerond, een stap die past binnen de groeistrategie van het bedrijf. Met deze acquisitie breidt Uitgekookt zijn activiteiten in de regio Nijmegen verder uit en zet het een belangrijke stap richting landelijke schaalvergroting.
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2025