Aanhakend op het thema bouwen, vroeg ik mezelf af: ‘Wat of waaraan bouw ik zélf nou eigenlijk?’. Ik bouw geen productielocaties, geen kantoorpanden, ik leg geen vloeren, plaats geen wanden of vriesdeuren. Maar bouwen; dat doe ik wel degelijk.
Ik bouw aan relaties. Relaties moet je onderhouden, net als je pand en je machinepark trouwens. Ha, toch nog een link naar de bouw! Ik bouw ook aan bereik, want al mijn relaties die communiceren via ons vakblad, hebben recht op bereik.
Hoe wij zorgen voor zoveel mogelijk bereik? Gewoon, door de printeditie gratis te verzenden naar onze doelgroep; de foodproducenten. En door online geen barrières op te werpen. Dat laatste gebeurt helaas steeds vaker.
Je herkent het vast: een ongevraagde nieuwsbrief in je mailbox. Je opent hem en je oog valt op een artikel dat de nieuwsgierigheid wekt. Maar lezen mag je het niet, hooguit de eerste drie regels. De content blijft verborgen voor iedereen zonder online abonnement. Klik. Ik ben weg.
Daar krijg ik de kriebels van. Ik snap wel dat dat een verdienmodel is voor veel uitgevers, maar wij vinden dat de vakinformatie zoveel mogelijk mensen moet bereiken. Ons online verdienmodel ligt in bannering. Voor de bedrijven die een banner plaatsen, willen we dat lezers zo lang mogelijk op de site blijven en niet direct teleurgesteld weer wegklikken. Daarom doen wij het anders. We plaatsen álle informatie uit het vakblad online, zichtbaar en te lezen voor iedereen. De tijd die lezers op onze site doorbrengen groeit nog steeds. Daar doen we het voor.
Misschien ben ik eigenwijs, maar ik blijf op mijn manier lekker verder bouwen aan bereik voor mijn relaties.
Saskia Stender
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2023