Nieuw vrieshuis voor Growth Enabler Leen Menken
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Nieuw vrieshuis voor ‘growth enabler’ Leen Menken

  • 19 juni 2023
  • Door: Janneke Vermeulen

De ambities van Leen Menken en de groeiende vraag naar koelvriesopslag en de ‘last mile’ sloten niet meer aan bij de capaciteit van het bedrijf. Voor een nieuw vrieshuis werden oude bouwtekeningen uit de lade gehaald. En die bleken nog heel goed bruikbaar.

Steeds vaker moest de afdeling sales ‘nee’ verkopen de afgelopen twee jaar. “Onze maximale opslagcapaciteit was bereikt. En dat terwijl de vraag naar koel- en vriesopslag toeneemt,” vertelt Lucas Roskam, algemeen directeur van Leen Menken Foodservice Logistics op het kantoor aan de rand van Zoetermeer. Koel- en vriesopslag is één van de vier dienstverleningsconcepten die het bedrijf biedt.
Lucas: “We slaan hier pallets op bij een temperatuur van +4 °C of -20 °C. Verder bieden we toegevoegde waarde logistiek, denk aan orderpicken, labelen, stickeren, ompakken en fulfilment van bestellingen. Daarnaast verzorgen we met vrachtwagens de gekoelde logistiek van grote orders naar foodservice en retail. En we hebben een vloot van zo’n honderd kleine bussen waarmee we bestellingen van één of een paar doosjes gekoeld naar klanten brengen; van een horecaondernemer in Terneuzen tot de eindconsument in Groningen. De last mile noemen wij deze dienst, waar bijvoorbeeld e-commerce klanten uit de vlees- en visbranche en een producent van maaltijdboxen gebruik van maken.”

Hans van den Hoorn (links) en Lucas Roskam

Veranderende wensen

Vooral deze last mile maakt het aanbod van Leen Menken uniek in de koel- en vriesbranche. Het bedrijf sluit daarmee aan op de veranderende wensen van haar klanten en consumenten. Lucas: “Zij willen sneller beschikking hebben over een breder en kwalitatief goed assortiment. We hebben de laatste jaren de behoefte aan de last mile dan ook enorm zien toenemen en daarin geïnvesteerd. Door producenten zowel de opslag, de orderpicking als de lastmile transport aan te bieden, stellen we hen in staat om hun assortiment snel naar de markt te brengen.” Dankzij de investeringen kan Leen Menken klanten weer laten groeien, vertelt Lucas: “We nemen graag de rol van ‘growth enabler’ op ons. Klanten met een beperkt volume beginnen hier bijvoorbeeld met een enkele bestelling waarvoor wij de fulfilment en de bezorging verzorgen, maar zijn – mede dankzij onze diensten – in staat om te groeien.”

Groeivoorwaarde

Ook Leen Menken zelf heeft de ambitie om de komende jaren te groeien, met name in de toegevoegde waarde logistiek (of value added logistics). “Al zien wij natuurlijk graag dat onze klanten ons hele dienstverleningspakket afnemen,” zegt Lucas. Na zijn aantreden eind 2018 ontwikkelde hij een nieuwe strategie voor het bedrijf. Nieuwbouw kwam daarin als belangrijke groeivoorwaarde naar voren. “Voor opslag en voorál voor orderpicken zijn veel vierkante meters nodig. Daar ontbrak het hier aan.”

Uitdagend

En dus werden oude bouwtekeningen afgestoft. Lucas: “In 2015 waren er al plannen om uit te breiden, maar die zijn destijds uitgesteld. De tekeningen bleken nog steeds behoorlijk goed te passen bij onze plannen. Er lag vooral een uitdaging voor de bouw. Die moest snel worden gerealiseerd op een beperkte ruimte: het grondstuk van 4.500 vierkante meter aan de overkant van onze bestaande locatie is aan alle zijden krap begrensd, vooral door de buren, waarvan er één nauwkeurige draaibankinstallaties heeft staan. Daardoor was heien uit den boze; we moesten in de grond schroeven om de boel bij de buurman niet te ontregelen.”

Oversteek

Volop uitdagingen dus, maar gelukkig kon Leen Menken rekenen op de deskundigheid van RBK Group, allround adviesbureau voor de voedingsmiddelenindustrie. Het bedrijf is al lange tijd betrokken bij de nieuw- en verbouwprojecten van Leen Menken en maakte in 2015 ook de bewuste bouwplannen. RBK pakte daarom het project medio 2021 samen met Leen Menken weer op. Nadat de tekeningen en bestekken weer op maat waren gemaakt en de vergunningen (opnieuw) binnen waren, is vorig jaar in 40 weken het koel-vrieshuis van meer dan 50.000 kubieke meter gerealiseerd. De opslag is deels geautomatiseerd; het orderpicken gebeurt (vanwege de vaak kleine bestellingen) handmatig. Hans van den Hoorn, architect bij RBK Food Projects: “We hebben extra vloeroppervlak voor de orderpick kunnen creëren door een forse oversteek te maken boven de inkomende vrachtwagens, én door voor de nieuwe koude-installatie gebruik te maken van de bestaande installatie van buurbedrijf Arctic. Dat scheelt energiekosten, maar bespaart ook een machinekamer. De besturing van de gecombineerde koude-installatie is trouwens gemaakt door onze collega’s bij RBK Food Automatisering.”

Ambitieus

Lucas: “RBK is hét gespecialiseerde bedrijf om dit soort complexe puzzels uit te voeren. Het is bovendien erg fijn met ze samenwerken. De mensen zijn vakkundig, benaderbaar en transparant. Toen de bouw eenmaal was begonnen, was ik persoonlijk slechts zeer beperkt bezig met de nieuwbouw. Daarin toont zich de mate van professionaliteit en ons vertrouwen in RBK.” Hans vult aan: “Het vertrouwen is geheel wederzijds. Leen Menken is een zeer ambitieus bedrijf dat tijdens het project een heel fijne manier van betrokkenheid toonde. Met die groei komt het wel goed hier.”

www.leenmenken.nl
www.rbk.nl

foto’s ©Roel Dijkstra 

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2023