Voedselveilige oliën van FenS houden de lijnen bij Borgesius draaiende
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Voedselveilige oliën van FenS houden de lijnen bij Borgesius draaiende

  • 09 september 2024
  • Door: Naomi Heidinga

‘The show must go on’. Ook als er een nieuwe ombouw moet worden gemaakt. Industriële bakker Borgesius kan het zich niet veroorloven dat lijnen stil blijven staan. “Alles sluit op elkaar aan,” aldus Thomas Harms, medewerker technische dienst. Hij zorgt er samen met collega’s voor dat de machines blijven draaien. 

Borgesius bestaat al sinds 1895 en heeft negen bakkerijen. Het bedrijf werd opgericht door Goedhart Borgesius. Zeven generaties verder staat het bedrijf er goed voor, het is één van de grootste bakkers van Nederland. Borgesius levert dagelijks brood en kleinbrood aan retailers. De vestiging in Stadskanaal is bijzonder. “We zijn een specialiteitenbakker,” aldus Johan Idema, hoofd technische dienst. “We maken geen dagvers brood, alleen bake off en zijn daarmee uniek binnen Borgesius. Andere vestigingen kunnen ons werk niet zomaar overnemen.” 

Ombouw

Binnen de vestiging is men bezig met een ombouw: één van de lijnen wordt een verdieping verplaatst. “Daar gaat veel voorbereiding aan vooraf. We zijn druk bezig met alles om te zetten,” vertelt Thomas. In week 32 moet het klaar zijn, dan wil men gaan proefdraaien. Tot die tijd is het alle hens aan dek, want de productie moet doordraaien. De plek van de werkzaamheden is zorgvuldig afgezet met zeil, zodat de voedselveiligheid niet in het geding komt. 

v.l.n.r.: Jason de Vaal, Johan Idema, Thomas Harms

Automatisering

Het bedrijf heeft verschillende productielijnen. Lijn vier, waar vrijwel het hele proces is geautomatiseerd, is de meest recente toevoeging. Er is maar één bakker nodig die toezicht houdt en kleine storingen verhelpt. In grote deegbakken wordt het deeg bereid, dat vervolgens naar de grote kneders gaat. Het komt in grote plakken op de band te liggen, die plakken worden bijgesneden waarna de broodjes worden geportioneerd. Snijafval gaat via een transportband terug naar de deegkneders. De broodjes schuiven langzaam voorbij, alle processen lopen naadloos in elkaar over: het is bijna hypnotiserend om naar te kijken. De broden worden een half uur gebakken en daarna snel terug gekoeld. Vervolgens worden ze verpakt en gaan ze naar de winkels. 

Smeerplan

Wat opvalt is hoe schoon de machines zijn. Dagelijks wordt er schoongemaakt, maar op zaterdag gebeurt dat extra grondig. Dan staan de machines stil. Niet alleen het schoonmaken is belangrijk voor het behoud van de machines, ook moeten alle bewegende onderdelen regelmatig gesmeerd worden. Dat zijn er nogal wat. Het smeren van de kettingen en onderdelen gebeurt deels automatisch, en deels met de hand. “Daarvoor hebben we een smeerplan,” vertelt Johan. “Het plan is geautomatiseerd in softwaresysteem Ultimo. Daarin wordt bijgehouden welke onderdelen bijvoorbeeld aan smering toe zijn. Overigens kijken we niet alleen naar het onderhoudsplan, maar vertrouwen we ook op onze eigen kennis en ervaring. De monteurs gebruiken hun ogen en oren om te bepalen of de lijn nog lekker loopt.”

Ketting vervangen

De ketting, die ervoor zorgt dat broden door de dertig meter lange steenoven worden geleid, is een kostbaar onderdeel van de lijn. Borgesius moest deze ketting onlangs vervangen. Goed onderhoud is van levensbelang, zonder ketting staat alles stil. “We waren op zoek naar een kwalitatief hoogwaardige, voedselveilige smeerolie. De temperatuur in de oven kan oplopen tot 250 graden. Daar moet de olie tegen bestand zijn.” De Italiaanse ovenleverancier stelde een olie voor, maar Borgesius koos voor een andere. “Voor al onze oliën en smeermiddelen vertrouwen we op FenS. We willen het liefst één aanspreekpunt. Daarom hebben we FenS gevraagd om met een alternatief te komen.” De keus viel op Berusynth CB180 H1: een kwalitatief goede olie, voor een aantrekkelijke prijs. In verband met de garantie kan een andere olie kiezen dan voorgeschreven niet zomaar; daarom werd de keuze voorgelegd aan de leverancier. Die keurde deze olie goed. 

Online klantenportaal

De mannen zijn tevreden over FenS. “De lijnen zijn kort, als iemand vergeten is om iets te bestellen, hoeven we maar te bellen. Onze accountmanager Jason de Vaal neemt alle tijd om dingen te bespreken. Dat vinden we belangrijk.” Klanten van FenS kunnen gebruikmaken van een online klantenportaal om artikelen te bestellen. Daar is tevens informatie over de producten te vinden, inclusief certificaten. “De informatie krijgen we ook op papier, gebundeld in een map. Handig voor bij een audit, de gegevens pak je er zo bij.”

Weinig storingen

De ketting van lijn vier wordt automatisch gesmeerd. “Eén tot twee keer per half jaar doen we dat zelf, handmatig. Een tijdrovende klus, ik ben er zo’n twee uur mee bezig. Maar dan weet je wel zeker dat de hele ketting goed is gevet,” vertelt Thomas trots. “Een aantal van onze machines gaat al dertig jaar mee. Dat kan alleen dankzij goed onderhoud. Wij hebben weinig storingen. De calamiteitendienst hoeft zelden zijn bed uit.” 

www.borgesius.nl
www.fens.com

Foto's: © Naomi Heidinga

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2024