Gevoelens en sfeer worden vaak uitgedrukt in ervaren temperatuur: ‘De sfeer was koel. Hij bekeek haar met een kille blik. Er waren oververhitte discussies. Hij kookte over van woede’. Maar ook: ‘bij binnenkomst wachtte hem een warm welkom’.
Al is het niet zo exact te meten als ijs of kokend water: meet jij wel eens ‘de temperatuur’ van je onderneming?
Een jaar geleden voerde ik een exitgesprek met een medewerker. Ik vroeg hem waarom hij ons ging verlaten. Wat hij vertelde was voor mij een eyeopener. Het kwam op het volgende neer: ‘Al is het loon goed, zijn de arbeidsvoorwaarden prima en de secundaire arbeidsvoorwaarden aantrekkelijk; al is bedrijfsmatig duidelijk wat we doen en waarvoor, waar we naartoe gaan en wat de doelstellingen zijn… ik mis in dit alles een persoonlijk perspectief.” We zijn er intern meteen mee aan de slag gegaan. De POP popte op.
POP staat voor Persoonlijk Ontwikkelingsplan. Onze jongere generaties krijgen er vaak al op de middelbare school mee te maken. Voor hun studiekeuze en stage-verslagen moeten ze antwoord geven op vragen als: Waar ben ik wel/niet goed in, wat wil ik in de toekomst bereiken, hoe ga ik dat doen en hoe maak ik die stappen SMART? Op bijna alle mbo’s, hbo’s en universiteiten is hierover nadenken een vast onderdeel van het curriculum. Ze leren al vroeg reflecteren en evalueren. Ze maken op basis daarvan stappen vooruit in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling.
In deze tijd van onrust en onzekerheid (oorlog, klimaatverandering, krapte op de huizenmarkt,…) heeft de medewerker-van-nu perspectief nodig. Dus loop ik geregeld rond, om feeling te houden met de werkvloer. Voeren we gesprekken met individuele medewerkers over wat er bij hen leeft, om zo de temperatuur in onze onderneming te ‘meten’. Ook het klimaat verbeteren? Bied als werkgever jouw individuele medewerkers dan een fris en toekomstbestendig ontwikkelperspectief.
Pieter Vos
Directeur Nutrilab
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2023