De BBB heeft bij de Provinciale verkiezingen een enorme winst geboekt. Er volgden in de media tal van analyses: wat is de oorzaak van deze monsterzege? Of je het nu met ze eens bent of niet; ik denk dat ze vooral heel goed geluisterd hebben naar de problemen in het land, met name die rondom het stikstofdossier.
Die problemen zijn groot. Alles loopt vast: de boeren, de bouwsector en ook de stikstofdiscussie zelf. Bedrijven kunnen niet uitbreiden, het stroomnet zit vol. Veel boeren hebben flink geïnvesteerd in innovaties om hun bestaanszekerheid te garanderen. Die investeringen verdienen ze niet ‘eventjes’ terug. En wat nog belangrijker is, wat is het perspectief naar de toekomst?
Een belangrijk kenmerk van problemen is dat ze ongemakkelijk zijn. Het onbehaaglijke gevoel dat ze geven, vraagt om een oplossing. Het huidige antwoord op het stikstofprobleem lijkt een kortetermijnoplossing: grote piekbelasters uitkopen. Het uitkopen van boeren (lees: de boer, zijn familie, gezin en bedrijf de nek omdraaien) lost niets op. Een schuur naar een locatie anderhalve kilometer verderop verplaatsen, zodat hij minder dicht bij een natura 2000 gebied staat, ook niet. Dit probleem laat zich niet wegpoetsen met een zak geld.
Hoe kunnen we het wél vlottrekken? Zijn er geen andere ideeën, vraag ik me af. Vanuit de nood en een probleem ontstaat juist innovatie. Geef dat een kans. Ook in jouw bedrijf. Stop met kortetermijndenken. Geef innovatie en ondernemerschap een kans. Creativiteit geeft oplossingen. Ook voor jouw bedrijf!
Pieter Vos
Directeur Nutrilab
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2023