Een verpakking is méér dan een omhulsel voor jouw product. Zéker als het om voeding gaat. Er liggen strenge eisen van de wetgever en retailers: op het gebied van voedselveiligheid, etikettering, shelf-life, formaat, houdbaarheid, gebruikt materiaal, enzovoort. Ook de consument heeft wensen. Die wil gemak, kleinere porties, knapperige chips en ongebroken koekjes. En jijzelf? Jij wil je product verkopen. Je zit met je handen in het haar. Sommige van die eisen en verwachtingen staan immers lijnrecht tegenover elkaar. Je hebt een probleem. Denk je.
Je kunt het ook ánders bekijken. Je hebt namelijk precies de ingrediënten bij elkaar voor een portie omdenken.
“Omdenken”, zo stelt Berthold Gunster (de grondlegger van het begrip), “begint altijd met een probleem”. Check. “Een probleem bestaat uit feiten en verwachtingen, of eigenlijk de tegenstelling die je ervaart tussen die twee”. Check. “Door de feiten en verwachtingen grondig te onderzoeken, kun je de stap maken van ‘ja-maar’ naar ‘ja-en’.”
Eh… ja-hoe dan?
Neem het voorbeeld van de popgroep Iron Maiden. Net als veel andere popgroepen, hebben ze last van het feit dat veel fans hun muziek illegaal (dus gratis) downloaden. Een structureel probleem. Ze zouden zich ertegen kunnen verzetten, zoals andere groepen doen. Iron Maiden deed dat niet. De band achterhaalde in welke steden hun muziek het meest werd gedownload en planden dáár hun volgende tournee. Die optredens werden hun best bezochte ooit.
Het kenmerkende van omdenken is dat je het probleem niet oplost. Je werkt het ook niet weg. Je gebruikt het in je eigen voordeel. Waar het om gaat is niet meer in beperkingen te denken (en vooral beren op de weg te zien) maar in mogelijkheden (omarm de beren!). Dat vraagt om creativiteit. Om het verleggen van je focus. Neem afstand en ruimte, kijk naar wat je wél wil, in plaats van niet. Omarm je probleem, en creëer nieuwe mogelijkheden.
Pieter Vos
Directeur Nutrilab
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2023