Foodvalley - internationale partnerships
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Foodvalley - internationale partnerships

  • 01 april 2023

Overal ter wereld wordt gewerkt aan soortgelijke thema's als die van Foodvalley. Het is cruciaal om vast te stellen wat relevant is en de juiste samenwerkingsverbanden te initiëren om concepten te versnellen en waar nodig te exporteren.

Paola Giavedoni
Lead Global Connections

Wie een innovatie in een nieuwe geografische markt wil introduceren, staat voor grote uitdagingen: andere beschikbaarheid van volumes, taalbarrières, culturele verschillen, andere smaakvoorkeuren en wet- en regelgeving. "Het feit dat een bepaald concept succesvol is in West-Europa betekent niet dat het ook succesvol zal zijn in bijvoorbeeld Singapore of India, en omgekeerd. Je moet het speelveld goed verkennen met de instelling dat one size fits all niet werkt," legt Paola Giavedoni uit.

Wij zijn goed in samenwerkingen die niet voor de hand liggen

"Bij Foodvalley helpen we met de versnelling door onder andere internationale relaties aan te gaan en samen te toetsen of een concept klaar is voor de volgende regionale markt", zegt Paola Giavedoni, Foodvalley's Lead Global Connections. Met haar achtergrond als ervaren R&D leider met uitgebreide internationale ervaring in de Agri-food sector staat zij midden in het internationale speelveld van onderzoekspartners, startups en scalers en organisaties die zich bezighouden met voeding en gezondheid. 

Erkenning

Foodvalley is internationaal goed verbonden: "Daarnaast werken we als Food Innovation Hub Europe in een wereldwijd netwerk van Food Innovation Hubs, een samenwerking gefaciliteerd door het World Economic Forum (WEF). Deze samenwerking geeft onze partners en ons zichtbaarheid op hele andere podia. Een mooie erkenning voor ons werk." De Food Innovation Hub Europe richt zich onder meer op het thema personalised nutrition - zie ook de bijdrage van Judith van der Horst-Graat (Tot op het bord)

Giavedoni: "Hierbij is een belangrijke vraag hoe je obesitas kunt voorkomen en afremmen. Door bijvoorbeeld wedstrijden uit te schrijven, krijgen we nieuwe concepten die financiering krijgen voor verdere ontwikkeling. De foodtech startups Verdify en Happ, bijvoorbeeld, kregen een geldprijs en kunnen dus verder om samen met de betrokken partners hun concept verder te testen en internationaal uit te rollen. In het Jeroen Bosch ziekenhuis test Happ bijvoorbeeld een app getest die jongeren met overgewicht pubers stimuleert om hun eetgedrag aan te passen."

Niet-alledaagse partnerships

Oud-collega Jeroen Wouters, die een belangrijke rol speelde bij het opzetten van ons internationale netwerk, is dol op samenwerkingen die niet direct voor de hand liggen: "Dat moedigt Foodvalley graag aan." 

Tijdens het recente WK Volleybal voor vrouwen gaven Foodvalley en verschillende partners startups de kans om hun concepten te delen met anderen: "Naast het GelreDome waren twee pop-up restaurants ingericht waar onder andere Ynsect, GreenFood50, LekkerLupine en Phycom hun producten konden presenteren aan een internationaal publiek. We willen immers niet alleen Nederlandse partijen koppelen aan een wereldwijd netwerk, maar ook buitenlandse partijen attenderen op de interessante ontwikkelingen die hier plaatsvinden." Paola bouwt graag voort op zijn werk.

Hieronder een aantal recente showcases.

Wilt u meer weten over Global connections en wat wij voor u kunnen betekenen? Neem contact op met Paola Giavedoni

Lekker Lupine

Lekker Lupine bevordert de consumptie van biologische lupine in Nederland en is een internationaal voorbeeld van de eiwittransitie. Het bedrijf biedt een platform voor partijen die actief zijn in de lupinebranche om afzet, informatie-uitwisseling, activering en verbinding te versterken.

www.lekkerlupine.nl

GreenFood50

Greenfood50 is gevestigd in Nederland en werkt samen met partners over de hele wereld om innovatieve ingrediënten te maken van duurzame quinoa. Consumenten kunnen deze ingrediënten gebruiken om lekker, gezond en duurzaam voedsel te maken.  De ingrediënten van Greenfood50 kunnen helpen de groeiende wereldbevolking te voeden.

www.greenfood50.com

Happ

Happ biedt digitaal advies op maat over voeding dat duurzaam is voor mens en planeet. Happ draagt bij aan gezonde voeding en maakt gepersonaliseerde voeding toegankelijk voor iedereen.

www.myhapp.nl

Global FOODture

Global FOODture wil de duurzame voedseltransitie versnellen door samenwerking en innovatie. Met de ontwikkeling en uitvoering van globaliseringsstrategieën ondersteunt het EU-samenwerkingsproject het Europese mkb bij de toegang tot Japan, Singapore, Thailand en Zuid-Korea via workshops, matchmaking-sessies en twee innovatiemissies in 2023.

www.globalfoodture.eu

Phycom

De missie van Phycom is om van microalgen een gangbaar ingrediënt te maken in ons wereldwijde voedselsysteem. We hebben meer voeding nodig om de wereldwijde bevolking van eten te voorzien, terwijl we tegelijkertijd de milieudruk op de landbouw moeten verlagen. Algen - kleine, snelgroeiende en supervoedzame ingrediënten - kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de oplossing hiervan.

www.phycom.eu

Ynsect

Voeding met insecten als het nieuwe normaal: dat is waar Ynsect naar streeft. Het bedrijf kweekt meelwormen in verticale boerderijen en maakt er duurzame en voedzame ingrediënten van voor mens en dier. Ynsect is opgericht in Parijs en is sinds de recente overname van het bedrijf Protifarm actief in Frankrijk en Nederland.

www.ynsect-food.com

Verdify

Verdify heeft een technologie ontwikkeld die het gemakkelijker maakt om gezond en duurzaam te eten. De software van het bedrijf biedt gepersonaliseerde recepten die zijn afgestemd op de behoeften en voorkeuren van individuele consumenten. Zo draagt Verdify bij aan een duurzamer voedingspatroon wereldwijd.

www.verdify.nl

Bron: ©Foodvalley