Column Saskia Stender: Innovatie of uitvinding
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Column Saskia Stender: Innovatie of uitvinding

  • 11 april 2022
  • Door: Saskia Stender

De laatste tijd wordt de term ‘innovatie’ steeds vaker gebruikt. Het is net zo’n nietszeggend containerbegrip aan het worden als ‘duurzaam’. Dat wordt ook maar te pas en te onpas gebruikt. En soms slaan bedrijven compleet de plank mis, want dan lees ik een duurzame machineconstructie, sja, wat mag dat dan zijn? 

Maar ik dwaal af. Wanneer mag je iets een innovatie noemen? Nou, het begint in ieder geval bij een uitvinding. Bij een creatief idee.
Een uitvinding kan een innovatie worden, maar niet alle uitvindingen zijn innovaties.
Als een idee in de la blijft liggen dan wordt een uitvinding nooit een innovatie. Er moet echts iets nieuws mee worden ontwikkeld. Maar dan ben je er nog niet, want met een innovatie moet je ook geld kunnen verdienen.

Een innovatie is (commerciële) implementatie van creatieve ideeën door een organisatie. Dus Willy Wortel moet met zijn creatie de boer op en zorgen dat zijn product op grote schaal in de markt wordt gezet. Dan is het een innovatie.

Een mooi voorbeeld is de nieuwste innovatie van onze OSV-er Huub Sleegers. Deze Willy Wortel kreeg 12 jaar geleden een idee. Dat kreeg steeds meer vorm en nu, 12 jaar later, staan de eerste Beat ‘m All Slicers bij een aantal early adapters. Deze bedrijven zijn zo enthousiast dat de tweede en derde machine al zijn besteld. 

De machine wordt officieel geïntroduceerd op de IFFA 2022. Wij zijn blij dat we met ons vakblad en nieuwsbrieven al vooruit mogen lopen op de introductie.

Saskia Stender

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2022