Verpakking en smaak geven tomatenliefhebbers Pure Joy
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Verpakking en smaak geven tomatenlief­hebbers Pure Joy

  • 09 maart 2023
  • Door: Esther van der Lelie

Hoe kan je de consument al in de winkel laten genieten van gezonde en overheerlijke tomaten? Met een verpakking die de tomaten in kleur en vorm laat stralen en die bovendien bijdraagt aan een goede smaakbeleving. 

 “Uit onderzoek blijkt dat we, als consument, gemiddeld zes eetmomenten per dag hebben.” Aan het woord is Martijn van Keulen, Head of Marketing & Customer Experience bij tomatenteler RedStar in De Lier. “De vraag die wij ons stellen is hoe onze tomaten hierbij gewaardeerd worden, dus hoe vaak en welke tomaten bij deze eetmomenten worden ingezet? Het antwoord vinden we door wereldwijd goed te luisteren naar de klant en door die tomaten te telen waarvan de consument wil genieten. Dat is ons doel.” 

Create Pure Joy

Familiebedrijf RedStar is opgericht in 1953 en bestaat inmiddels bijna 70 jaar, een jubileum waarop familie en medewerkers trots zijn. “Zes op de tien medewerkers vindt ons bedrijf ‘a great place to work’”, bevestigt Van Keulen. De purpose van RedStar is: ‘Create Pure Joy’. Met de nieuwe uitstraling wil het bedrijf haar passie voor het telen van een mooi product nog beter laten zien. “De passie die wij hebben in ons dagelijks werk creëert de joy; voor onze medewerkers, onze klanten én voor de consument als eindklant”, licht Van Keulen toe. “We hebben een unieke positie in de markt, beheren de hele keten van zaadje tot op het bord en ontzorgen hiermee onze klanten. Daarom is het belangrijk dat wij scherp zijn op het doorontwikkelen van onze producten en processen.”  

v.l.n.r. Jasper Slaghekke, Martijn van Keulen en Martijn Dekker

Flexibel en innovatief

Om het hele jaar tomaten te kunnen aanbieden, dient het bedrijf flexibel, duurzaam en innovatief te zijn. Martijn Dekker, General Manager Packing & Logistics, vertelt dat er in 2022 een test met een plukrobot is gedaan, een uitkomst in de huidige tijd van arbeidskrapte. “Dit jaar willen we verder opschalen met de plukrobot.” Andere voorbeelden die Dekker noemt zijn: ledverlichting - RedStar was in 2007 een van de eerste met ledverlichting in een kas van 8.500 m²-, de installatie in 2015 van een hypermoderne Ultra-Clima®-kas in Dinteloord en de aanschaf in 2022 van de topsealmachines. “De verpakking van groenten en fruit wordt steeds belangrijker; we hebben de transitie gemaakt van flowpack naar topseal met maatwerk - voor de verschillende soorten tomaten die we telen. De consument is er blij mee, dat merken we aan de toename van het aantal bestellingen.”

Duurzame verpakking

Voor de nieuwe manier van verpakken koos Dekker voor machines van Sismatec. Hij kende de mogelijkheden van hun machines uit een eerder dienstverband en wist dat RedStar hiermee een volgende stap kon zetten. Samen met Jasper Slaghekke, accountmanager Proseal bij Sismatec, besprak hij de wensen, waardoor de keuze viel op de Proseal Traysealers. Een keuze die past in de duurzame ambitie, onder andere vanwege de mogelijkheid tot het verpakken met gerecycled materiaal. De eerste machine werd na enkele maanden van voorbereiding in november 2022 geïnstalleerd. Binnen drie weken volgde de tweede. Ook op de RedStar locatie in Marokko is er één in werking.

Topseal laat tomaten stralen

Met de Sismatec machines wordt automatisch en secuur een topseal folie over de verschillende schaaltjes met tomaten aangebracht. Ze kennen een hoge capaciteit en snelheid. Beide machines realiseren een perfect aansluitende fit die niet alleen de houdbaarheid van het product verlengt, maar ook kosten bespaart op logistiek gebied. Bovendien levert de heldere verpakking met zicht op de rode tomaten al in de winkel inspiratie op bij de tomatenliefhebbers. Om deze in heerlijke gerechten te verwerken of als tussendoortje te nuttigen.

Vertrouwen en commitment

Zowel RedStar als Sismatec kiezen voor partnership voor de lange termijn. Slaghekke; “Je werkt intensief samen om een vraagstuk op te lossen, dit vereist vertrouwen en commitment. Dan kies je ervoor om echt partnership aan te gaan. Hoe eerder we bij vragen worden betrokken en eerlijk communiceren over wensen en verwachtingen, hoe beter we voor een goede oplossing kunnen zorgen.” Zowel Slaghekke als Dekker benoemen naar elkaar toe dat de samenwerking prettig verloopt en dat er in informele sfeer en ook met humor resultaten worden bereikt. “Sismatec is een serieuze partner die met ons in de markt kan meebewegen, want vooruitgang zit in ons DNA”, concludeert Dekker. “Om onze klanten iedere keer opnieuw te blijven verrassen met onze natuurproducten”, besluit Van Keulen.

www.redstar.nl
www.sismatec.nl

Beeld: ©Fotobureau Roel Dijkstra

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2023