HAK heeft de gerenommeerde B Corp certificering in ontvangst genomen. De groente- en peulvruchtenfabrikant onderstreept hiermee haar duurzaamheidsstrategie. HAK benadrukt dat het behalen van de officiële B Corp certificering geen eindpunt is, maar een impuls biedt om haar duurzame koers nog verder aan te scherpen.
Timo Hoogeboom, CEO van HAK, neemt de B Corp certificering in ontvangst uit handen van Tessa van Soest, directeur van B Lab Benelux, de non-profitorganisatie achter de certificering. Daarmee mag Neerlands Glorie Groente en Fruit, waar HAK onderdeel van is, zich officieel een B Corporation noemen: een gecertificeerd bedrijf dat zich inzet voor een betere wereld, met oog voor mens, milieu en maatschappij. Hiermee krijgt HAK toegang tot de ‘B Corp community’, een netwerk van gelijkgestemde bedrijven dat kennis, inzicht en inspiratie biedt, met onder meer benchmarks en events.
Om het B Corp certificaat in de wacht te slepen moet een organisatie 80 punten scoren in het uitgebreide B Impact Assessment (BIA). Tijdens dit traject wordt gekeken naar de impact van een bedrijf op vijf pijlers: bestuur, milieu, werknemers, klanten en gemeenschap. HAK behaalde 84,2 punten, zo staat te lezen in het publieke B Corp profiel.
In het bijzonder maakt HAK positieve impact op de gezondheid van consumenten, door plantaardige voeding aan te bieden met 100% natuurlijke ingrediënten en met zo min mogelijk toevoegingen. Daarnaast scoort HAK goed door haar focus op duurzame en lokale teelt, met een compensatie voor de boeren voor hun duurzame inspanningen.
Tegelijkertijd laat het assessment ook zien waar nog kansen liggen: zoals het verbeteren van het watermanagement en het verder klimaatneutraal maken van de keten. Punten die naadloos aansluiten op de ‘Groene Keuken’, de duurzaamheidsstrategie van HAK. Hierin staat dat HAK de komende jaren 46% van de CO2-uitstoot gaat terugbrengen en ook de uitstoot in de rest van keten verder onder loep gaat nemen.
Timo Hoogeboom, CEO van HAK, is er trots op dat HAK zich nu officieel B Corp mag noemen. Hij heeft het assessment ervaren als een leerzaam traject: “Het B Impact Assessment heeft onze ambities en onze beoogde impact zeker verder op scherp gezet. Naast de scores op onze impact in het uitgebreide assessment was een belangrijke voorwaarde dat we onze statuten moesten aanpassen. Hierin staat dat we in onze bedrijfsvoering rekening houden met de sociale, economische, juridische of andere gevolgen voor stakeholders en milieu. Aan deze voorwaarde hebben we vorig jaar al voldaan.”
Hoogeboom benadrukt dat de duurzame reis nooit af is en dat de lat steeds hoger komt te liggen. Alle B Corps moeten elke drie jaar opnieuw een hogere score halen in het B Impact Assessment om het certificaat te kunnen behouden.
Bron: HAK