Supersimpel
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Supersimpel

  • 09 oktober 2018
  • Door: Saskia Stender

Reiniging en desinfectie is een thema dat elk jaar terugkomt in ons blad. Niet zo verwonderlijk, want het is een van de belangrijkste onderwerpen in de voedingsindustrie, zeg maar rustig van levensbelang.

Zonder een goed hygiëneplan en goed personeel kun je de voedselveiligheid niet garanderen. Om dat te borgen wordt er geïnnoveerd en geautomatiseerd. Kijk daarbij ook over de schutting naar innovaties in andere sectoren. Want waarom het wiel opnieuw uitvinden?

Ik sprak tijdens een netwerkbijeenkomst bij een goede relatie de directeur van een bedrijf dat onderhoud pleegt bij onder andere Schiphol. Ik mag natuurlijk geen namen noemen in verband met de privacywetgeving 😉. Hij had een paar leuke weetjes die ik wel met jullie mag delen.

Op Schiphol is het bijvoorbeeld de regel dat een vuilnisbak geleegd moet worden als hij halfvol is. Niet eerder, maar zeker niet later. Hoe plan je dat nou in? Heel eenvoudig, met sensoren. De schoonmaker loopt geen standaardroute meer, maar krijgt op zijn/haar tablet de melding dat sensor 2 in vuilnisbak nr. 100 is geactiveerd en de bak geleegd moet worden. Dit werkt een stuk efficiënter en zorgt voor heel wat minder frustratie van reizigers die hun afval niet kwijt kunnen (en het uit gemak dan maar naast de afvalbak dumpen).

Hoe vaak kom je niet op een toilet waar een kind zonder ouderlijk toezicht met poep op de muur heeft geschreven? Ook daar hebben ze wat op gevonden. Zodra je de toiletruimte verlaat druk je op een smiley; tevreden of ontevreden. Bij 5 x ontevreden krijgt die toiletgroep voorrang in de schoonmaak.

Zo supersimpel kan het zijn.

Saskia Stender

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2018