Smilde Bakery: complexe nieuwbouw
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Smilde Bakery: complexe nieuwbouw

  • 14 juni 2021
  • Door: Esther van der Lelie

Om complexe nieuwbouw zoals bij Smilde Bakery in Edam naar wens en op tijd te realiseren, zijn duidelijke contractafspraken nodig. Ook vereist: zowel opdrachtgever als opdrachtnemer zijn zich bewust van de afspraken en leven deze na. Een zakelijke aanpak prima combineert met een fijne sfeer op de bouw én een plezierige samenwerking.

“Op de oude wijze doorgaan in de bestaande bakkerijlocatie van het familiebedrijf Royal Smilde was geen optie meer. De fabriek was te klein geworden en er werd gewerkt in verschillende panden. Er was een nieuwe toekomstvisie nodig.” Jeroen van Dijk, manager Operations bij Smilde Bakery geeft inzicht in de oude situatie en uit de wensen voor nieuwbouw: “We willen op dezelfde locatie blijven werken maar dan in één nieuw gebouw met meer productieruimte en een nieuw kantoor.” Die wensen klinken eenvoudig. Het feit dat er meerdere gebouwen zijn met weinig extra grond en dat de productie gewoon door moest gaan, maakte het proces naar nieuwbouw complex. 

Royal Smilde

Op de productielocatie in Edam vervaardigt Smilde zoete en hartige snacks, bladerdeegbodems, schuimproducten, seizoensbanket en natuurlijk de beroemde roomhoorn; voor de voedingsindustrie, de retail- en de foodservicemarkt. De oorsprong van het bedrijf ligt in de ambachtelijke bakkerij; nog steeds een belangrijke en gewaardeerde klantengroep bij wie het merk Pruvé zeer bekend is. In de loop der jaren kwamen de foodservice, retail en exportmarkten erbij. Smilde Bakery is onderdeel van het internationale concern Royal Smilde met ook locaties in Roden, Bolsward, Oosterwolde en Heerenveen. 

Jeroen van Dijk (l) en Bas te Riele

De weg naar nieuwbouw

Voor Smilde Bakery waren de wensen voor nieuwbouw duidelijk. Eén gebouw met:

  • uitbreiding productiecapaciteit door een groter gebouw en efficiëntere productielijnen;
  • nieuwe kantoorruimten, ruimte voor R&D, TD, Bakery café;
  • betere logistieke flow, splitsing van in- en uitgaande goederen en laadkuil;
  • meer ruimte voor koel- en vriescellen ter voorbereiding op de productie;
  • meer opslag voor droge grondstoffen;
  • doorvoeren corporate identity naar voorbeeld kantoor Heerenveen;
  • zekerheid over brand- en gevolgschades.

“Het ontbrak ons alleen aan de ruimte voor uitbreiding op de bestaande grond. Daarom hebben we in de afgelopen jaren bedrijven rondom de bestaande plant kunnen verwerven”, verduidelijkt Jeroen. “In 2019 hebben we ons definitieve plan van eisen gedeeld en besproken met verschillende aannemers. We kozen voor bouwbedrijf Aan de Stegge Twello vanwege hun aanpak, het vooruitkijken,  risico’s omarmen, de prijs/kwaliteitverhouding en hun ervaring in de foodbranche.” Bas te Riele, commercieel projectmanager van Aan de Stegge Twello vult aan: “De samenwerkingsovereenkomst is in december getekend, de vergunningen werden vooruitlopend op de in juni 2020 getekende aannemingsovereenkomst aangevraagd. Een zakelijk proces met harde afspraken, maar in harmonieuze sfeer, waarmee we samen de ‘voorkant’ goed hebben ingeregeld. Een onmisbaar engineeringsdeel om uiteindelijk de bouw zonder verrassingen te kunnen managen.” 

Voortvarende bouwactiviteiten

Bas vertelt in vogelvlucht: “De vier bestaande panden werden gesloopt, de eerste paal werd op 2 februari 2021 geslagen. De bouw was begonnen.” Jeroen uit zijn tevredenheid. “Door de duidelijke afspraken vanuit het voortraject verloopt de bouw prettig. Ik blijf positief verrast over hun aanpak. De bouw veroorzaakt overlast voor de buur-bedrijven, maar met attenties zoals een taart blijft de sfeer goed. Ook wordt er op vrijdagmiddag een patatkraam voor de bouwmedewerkers geregeld. De onderlinge contacten zijn op basis van gelijkwaardigheid en respect. Hierdoor kunnen we ook gezamenlijk oplossingen zoeken voor extra werkzaamheden, zoals de sprinklerinstallatie. De brandverzekeraar stelt steeds meer eisen aan het voorkomen van verspreiding van brand, vaak meer dan de overheid vraagt. De huidige eisen waren nieuw voor ons en niet in de oorspronkelijke uitvraag meegenomen. Wel hebben we dit in het voortraject met Aan de Stegge Twello besproken. Zij hebben het opnieuw engineeren en implementeren van de vereiste installatie in hun bouwplannen opgenomen. De extra kosten werden met mij gedeeld. Ik heb direct de communicatie met mijn stakeholders opgepakt.”

'Zakelijke contracten, plezierige samenwerking'

Plezierige samenwerking

“Als bouwbedrijf zijn we verantwoordelijk voor de planning, de kwaliteit, het bouwbudget en het proces”, verduidelijkt Bas. “Voor zover ik nu kan beoordelen, managen we dit goed. Onze ervaring in food kunnen wij hier prima toepassen. Het lijkt een ‘piece of cake’, maar je hebt elkaar nodig. Het is belangrijk dat we de voorkant zakelijk hebben ingeregeld, zodat de bouw zonder uitstel en irritatie verloopt; als een feestje voor beide partijen. “De continuïteit is geborgd”, voegt Jeroen toe. “Ik ben trots op ons prachtige project. Het echte feest vieren we in week 42 bij oplevering!”

www.smildebakery.com
www.adst.nl

Beeld: © Wick Natzijl

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2021