Het is midden mei 2021. Het stormt en hagelt op bedrijventerrein de Laarakker in Haps. Daar, pal aan de A73, bouwen transportbedrijf Coenen Boxmeer en dochteronderneming Districenter Cuijk een grote, hypermoderne koel- en vriesopslag. Het slechte weer zorgt voor overlast, maar de bouw gaat gestaag voort. Een gesprek met twee betrokken coldstore-kenners.
In juli wordt Coenen Boxmeer Green Warehouse in gebruik genomen: 35 meter hoog, 27.000 palletplaatsen, volledig gemechaniseerd en geautomatiseerd. Duurzaam, flexibel en berekend op de toekomst. Directeur Theo Coenen vertelt enthousiast over het nieuwe magazijn. Hij is de derde generatie in het familiebedrijf en wijst er graag op dat de coldstore verrijst vlakbij de plek waar zijn opa bijna 90 jaar geleden in Sint Agatha aan de Maas de onderneming begon. De verwijzing is meer dan nostalgie. Coenen Boxmeer heeft anno 2021 dezelfde aandacht voor de individuele klant als eerdere generaties, nu geholpen door IT. “Wij zijn niet van de contracten, maar van de afspraken. Ik zet zwaar in op automatisering, niet om het werk met minder mensen te doen, maar zodat onze mensen meer tijd en aandacht kunnen geven aan onze klanten.”
Het is de benadering waarmee de onderneming zich onderscheidt in een markt met steeds grotere, internationale logistiekbedrijven, die minder ruimte hebben voor maatwerk. “Veel klanten hebben eigen vrachtwagens. Die kunnen hun producten hier brengen, opslaan en halen. We hebben gekozen voor stellingen waar meerdere palletformaten in passen, en een deel –3.000 palletplaatsen– voor koelopslag. Als de markt daarom vraagt, kunnen we ook een deel van de koelopslag aanpassen: door het plaatsen van een scheidingswand in het vrieshuis. Vaak nemen we een deel van het transport over, omdat we dat efficiënter doen. Zo vullen we elkaar mooi aan.” Want Coenen doet meer dan alleen opslaan: “We kunnende complete handling van koel- en vriespartijen op ons nemen,” vertelt Theo. “Als het gaat om het accepteren van ritten, zijn we heel flexibel. Soms lijkt een rit op het eerste gezicht niet rendabel. Betrek je echter ook retourvrachten of andere ritten in de berekening, dan is het dat wél. Wij bedienen food-ondernemers op maat.” En dat doet Coenen duurzaam.
Theo Coenen (l) en Elbert-Jan Drieënhuizen
De 40 koel- en vriestrailers waarmee Coenen vers en vriesvers vervoert zijn groen en fluisterstil, dankzij slimme technologie die gebruik maakt van de energie die vrijkomt als de vrachtwagens afremmen. De energie voor de laadklep komt van zonnepanelen op het dak van de trailer. Ook het nieuwe warehouse is groen. De kou wordt zorgvuldig binnengehouden, de warmte buiten. Elke doorgang tussen binnen en buiten bijvoorbeeld, is voorzien van een sluis. De energie van de koel- en vriesinstallaties wordt opnieuw gebruikt. Het dak van het warehouse ligt vol zonnepanelen.
Districenter Cuijk huurt nu nog koel- en vriesopslag. De bouw van een eigen coldstore vergt een forse investering. Coenen ging dan ook niet over één nacht ijs. “Ik heb me erin verdiept, ook omdat ik zulke technische vraagstukken leuk vind. Ik heb me daarnaast uitgebreid laten adviseren, onder meer door Ted Langen, bekend van Blokland Coldstores, iemand met 38 jaar ervaring in de koel- en vrieslogistiek.” Coenen is ervan overtuigd dat de coldstore de juiste keuze is, ook al is deze nog niet volgeboekt. “Toen we begonnen met ruimte te huren, liep die snel vol.”
Elbert-Jan Drieënhuizen, algemeen directeur van K.I.M. Nederland, vindt dat Coenen terecht heeft gekozen voor hoogbouw en volledige mechanisering: “Coenen is klaar voor de toekomst. In de coldstore werken straks nauwelijks mensen, het werk wordt gedaan door geautomatiseerde kranen. Daardoor benut je ook de beschikbare oppervlakte optimaal, wat niet mogelijk is als je met reach- en heftrucks moet werken.” Coenen: “Je vindt ook nauwelijks meer mensen voor werk in de vriesopslag. In totaal werken er straks 8 mensen in het magazijn en op kantoor, dat we ook in het gebouw onderbrengen, werken er ook 8.”
K.I.M. Nederland, eveneens een familiebedrijf, is gespecialiseerd in de isolatie systeembouw en vanaf de bodem betrokken bij de bouw van het CB Green Warehouse. Letterlijk, want K.I.M. legde ook de isolerende vloer aan waar het magazijn op rust. Drieënhuizen: “Daarna was het de beurt aan de stellingbouwers, tot wij weer aan de slag konden voor het aanbrengen van de isolerende panelen. Het materiaal dat we gebruiken is een noviteit, 200 mm QuadCore, met optimale isolatie en dus beperking van de energiekosten.”
Coenen is blij dat alles volgens plan verloopt, ondanks corona en het slechte weer. Tevreden besluit hij: “De afwerking door K.I.M. is voedselveilig, het materiaal dat ze gebruiken is brandveilig en ze hebben hun eigen montagemensen. In deze nichemarkt is dat belangrijk. Niet iedereen kan dat. Zij blijken bovendien heel flexibel, wat soms nodig is als veel partijen aan de slag zijn op een bouwplaats.”
www.coenenboxmeer.nl
www.kim-nederland.nl
Beeld: © Studio 38c
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2021