Mindyourmeat; nieuwe lijn van 'de nieuwe slager'
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Mindyourmeat; nieuwe lijn van 'de nieuwe slager'

  • 13 september 2021
  • Door: Judith Witte

Op 4 oktober start Leo van Etten, eigenaar van ‘De Nieuwe Slager’, een nieuw bedrijf gespecialiseerd in vleesvervangers voor chefs en slagers. Pieter de Ruijter, commercieel manager DEGENS (de slagerstak van SOLINA-GROUP) helpt hem daarbij. 

Leo van Etten ontwikkelt en produceert voor een loyale groep klanten op recept een reeks clean-label producten: van duurzaam vlees. “Maak vooral geen eenheidsworst, maar mooie ambachtelijke producten waar mensen voor terugkomen” vindt hij. “Onze achterham onder het label Gooise Ambacht is al jaren legendarisch. Maar de wereld verandert. Steeds vaker klinkt de vraag naar ‘minder vlees op het bord’. Ofwel door minder gewicht, ofwel via een volledig alternatief.” 

“Juist bij onze vlees-gerelateerde doelgroep groeit de vraag naar plantbased, omdat het aantal flexitariërs toeneemt”, beaamt Pieter de Ruijter. “Binnen SOLINA hebben we een team foodfanaten die samen de unieke businessunit NEXTERA vormt en inspeelt op de toenemende vraag naar ‘New Protein Food’ (NFP). Alle salesteams in 17 landen krijgen maandelijks een training. Gerealiseerde successen, nieuwe ontwikkelingen en smaken worden gedeeld en getest. Met de input van recent branchenieuws en diepgaande marktrapporten helpen wij onze klanten hun slagkracht naar vernieuwing en innovatie te vergroten.”

Nieuwe ideeën en inspiratie

Aan de interviewtafel wordt duidelijk dat Pieter en Leo elkaar al een tijd kennen. “Via tastings die werden georganiseerd door een gezamenlijke klant, legt Leo uit. “Alle leveranciers werden daarbij uitgedaagd om met nieuwe ideeën te komen. We hielden altijd goed contact. Op aanraden van Pieter bezocht ik twee jaar geleden het ‘Degens bbq-inspiratie-event’.” 

Pieter: “Ik was inmiddels werkzaam in de wereld van de kruidenmixen-, marinades- en sauzen voor de versbranche. Dat was sinds 2017, dus een jaar na de overname van Degens door de Solina Group. Ik dacht dat het barbecue-event wel wat voor Leo zou zijn en verzekerde hem dat hij verrast zou worden met nieuwe ideeën, ook plantbased.” Leo kwam, maar pakte de ideeën niet gelijk op. “Alles ging nog zo zijn gangetje”, verklaart hij.“ Ik had genoeg werk om me op te focussen… Tot de coronapandemie uitbrak. Opeens ging de horeca op slot, verkocht ik minder en had ik tijd over. Dat zette mij aan ’t denken.”

Leo van Etten en Pieter de Ruijter in een brainstormsessie

‘Superlekker slager’

Leo greep terug naar waar hij zich het liefst mee bezighoudt: productontwikkeling. “Ik besloot toch eens met plantbased aan de slag te gaan." Hij bestelde de basismix van DEGENS, om daarmee vleesvervangers te maken die chef- en slagerswaardig zijn. Het experimenten om tot de juiste smaak, bite en sappigheid te komen, was begonnen. “Rond die tijd werd de straat voor mijn productielocatie in Naarden opengebroken. Ik bedacht hoe leuk zou het zou zijn om de werkmannen te verrassen met mijn nieuw ontwikkelde burger. Maar ik besloot ze niet te vertellen dat deze vegan was. Naderhand vroeg ik hun mening. ‘Superlekker slager!’ zeiden ze. Niet één van hem vermoedde dat de burger geen echt vlees was. Dat vond ik zo bijzonder! Ik sprak af met Pieter om de mogelijkheden bij DEGENS/SOLINA te bespreken.” Leo’s ambitieuze doel: zelf een compleet assortiment ontwikkelen en daarmee een nieuw bedrijf oprichten.

Verdergaande productontwikkeling 

Al snel werden er spijkers met koppen geslagen. Er werd een projectteam geformeerd samen met Winfred van Eeken, kwaliteitsmanager bij De Nieuwe Slager en Chris Schuiling, applicatiespecialist bij DEGENS. Er kwam een blinde proeverij met Frans Bon, culinair chef en medeverantwoordelijk voor de smaken van APOLLO (de foodservice tak van de SOLINA-GROUP). “Zeven items sprongen eruit. Toch konden deze qua smaak voor de horeca en slagerijen echt nog wat verbeterd worden, vonden wij. Daar gingen we mee aan de slag.” Leo ging vervolgens op zoek naar de voor hem perfecte machines voor de nieuwe productieafdeling. Na diverse testen kon hij een weloverwogen toekomstbestendige investering doen. 

Vegan flammkuchen

Ondersteuning 

Pieter: “Als je op deze manier samenwerkt, groei je naar elkaar toe. Het is gaaf om met elkaar iets nieuws neer te zetten. Het mooie aan dit soort projecten is dat ze ook ondersteund worden door het NEXTERA-team dat ons vanuit hun testlocatie in Eke (België) hielp met de laatste ontwikkelingen op grotere schaal. Alle droge mixen worden nu verder in Rotterdam door het R&D team op klantrecept geoptimaliseerd en daar geproduceerd.” 

Van start

Leo produceert nu al voor klanten waarmee hij vegetarische of veganistische producten ontwikkelde. Binnenkort start hij met de productie van burgers en kipreepjes voor een landelijke horecaketen. Hij ontwikkelde vegan gehaktsoorten met een rund-, een varken- en een kipsmaak. Die zal hij landelijk introduceren onder de naam MINDYOURMEAT. Ofwel, met een knipoog: ‘Pas een beetje op, iets minder vlees kan ook’. “Met deze productlijn kan iedere chef of slager zijn eigen smaakhandtekening neerzetten, een goed rendement maken en zich beter onderscheiden richting de eigen consumentendoelgroep”, zegt Pieter. Leo voert momenteel gesprekken met enkele strategische verkooppartners. Export wordt niet uitgesloten. “Stap voor stap zijn we zo op weg naar een betere toekomst.” 

www.degens.eu
www.denieuweslager.nl

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2021