Met de nieuwe generatie ERP de toekomst tegemoet
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Met de nieuwe generatie ERP de toekomst tegemoet

  • 07 maart 2022
  • Door: Esther van der Lelie

Leverancier bedrijfssoftware Aptean faciliteert food & beverage bedrijven met hun digitale transformatie. Niet alleen met een gespecialiseerd ERP-systeem maar met een breder georiënteerd, modulair opgebouwd, altijd up-to-date softwareplatform voor de langere termijn. 

Met haar softwareoplossingen bedient Aptean bedrijven in diverse branches, waaronder enkel in de Benelux ruim 250 bedrijven in de food & beverage sector. Toch is hun naam nog niet bij alle partijen in deze branche bekend. Bij een aantal gaat er pas het spreekwoordelijke ‘belletje rinkelen’ als bekend wordt dat dit internationale bedrijf in 2019 en 2020 de lokale spelers Schouw Informatisering en Din Solutions heeft overgenomen. De organisatie heeft hierdoor een wereldwijde push gekregen. Met bijbehorende voordelen voor de aangesloten mkb- en enterprise bedrijven. Joris Kolff, accountdirecteur food & beverages EMEA, en Roel de Bruijn, manager new business EMEA, vertellen waar Aptean voor staat en wat haar toegevoegde waarde is.  

Meer dan ERP 

“Aptean is gespecialiseerd in ERP-systemen voor heel de voedsel- en drankenmarkt, van klein tot groot”, trapt Joris af. “We faciliteren hun digitale transformatie. Maar we doen meer dan alleen ERP (Enterprise Resource Planning). Daaromheen ontwikkelen en integreren we diverse systemen, zoals TMS (transport), EAM (asset management), OEE (overall equipment effectiveness), EDI (elektronische gegevensuitwisseling) en Business Intelligence. Zo creëren we hun eigen uniforme ‘databron van waarheid’, waarmee ze inzicht en overzicht hebben. Een platform dat altijd up-to-date is. Dat is onze toegevoegde waarde.” 

Andere aanpak 

Joris licht toe wat hij in de praktijk regelmatig ziet en hoort: “Foodbedrijven kopen vaak bij de ene leverancier een ERP-systeem en bij andere aanbieders software voor bijvoorbeeld logistiek, planning of communicatie. Dit kost veel tijd, energie en geld. Denk aan het zoeken en onderzoeken van al die verschillende systemen, het laten implementeren en integreren met andere systemen en ook nog eens up to date houden. Als er iets misgaat, ontstaat discussie waar de fout ligt en wie voor de oplossing verantwoordelijk is. Ook zijn deze softwareoplossingen vaak voor de korte termijn. Na zo’n drie jaar zijn ze weer ‘aan de beurt’ voor een upgrade, herimplementatie of vernieuwing. Wij doen dat anders.” 

Eén toekomstgericht platform 

Roel en Joris adviseren bedrijven om keuzes te maken voor de langere termijn, om klaar te zijn voor de toekomst. Met één totaal platform waarin alle door de klant gewenste systemen bij elkaar komen. Zodat zij efficiënter kunnen werken, kosten goed kunnen managen, afval tot een minimum kunnen beperken, kwaliteit kunnen garanderen en groei gerealiseerd zien worden. Kortom, waardoor zij kunnen sturen op data en minder afhankelijk zijn van het individu. En waardoor de ondernemer of directie rust krijgt om zich op de eigen groei te blijven richten. “Je kunt bijvoorbeeld eerst alleen met ons ERP-systeem starten, in de wetenschap dat opschaling later mogelijk is zonder upgrade, herimplementatie of vernieuwing”, verduidelijkt Joris. “Onze cloud-native oplossingen omvatten app-gebaseerde opties die altijd up to date zijn. Wij bieden een volledig geïntegreerd ecosysteem van bedrijfsapplicaties. Uniek in de markt, waardoor wij verwachten dat klanten gaan zeggen ‘Aptean is mijn toekomstbestendige partner.” 

Lokale focus met wereldwijde vrijheid 

“Waarom bedrijven met Aptean willen samenwerken?” Roel heeft direct zijn antwoord klaar: “Omdat we een bedrijf zijn dat nog steeds een lokaal gevoel biedt in de Nederlandse markt, maar acteert binnen de mogelijkheden van een wereldwijde organisatie die aan lokale eisen voldoet. Met onze klanten gaan we duurzame samenwerkingen aan. Zo hebben we nog steeds veel klanten van het eerste uur, bijna 25 jaar geleden, die door de overname nu partners van Aptean zijn.” Hij noemt enkele bekende merken die tot de klantenkring behoren: “LaBan Foods, Domino’s Pizza, Euro-Caps en Hessing Supervers.”  

Kennismaken met Aptean 

Om geïnteresseerden kennis te laten maken met Aptean, organiseert de automatiseerder op 12 april 2022 een ervarings- en kennismakingsevent bij klant LaBan Foods in Bodegraven. Roel: “Foodbedrijven zijn vanaf 12:00 uur van harte welkom om onze software-oplossingen te ontdekken. We delen onze kennis, LaBan vertelt over zijn ervaringen en de deelnemers krijgen een rondleiding door de productielocatie. Laban werkt overigens met Aptean’s ERP-systeem, scanning, shopfloor controle, EDI en forecasting. Rond 15.30 uur zullen we de middag afsluiten. Als de datum van 12 april niet schikt, kan er natuurlijk contact met ons worden opgenomen voor een alternatieve kennismaking.” 

lp.aptean.com/Eventlaban

Beeld heren: © Peter Roek, beeld magazijn: © Esther Hereijgers

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2022