Kansen voor Simons Halal Food
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Kansen voor Simons Halal Food

  • 07 mei 2019
  • Door: Roderick Mirande

In 1991 begon Simons op kleine schaal met de productie van halal-vleeswaren. Anno 2019 opereert het bedrijf wereldwijd op grote schaal. Wat gebeurde er in de tussentijd? 

Simons Halal Food is de grootste leverancier van private label halal vleeswaren in Europa. Dat komt vanzelfsprekend door de ondernemende spirit die het bedrijf kenmerkt en die ook de klanten uitermate aanspreekt. “Wij zijn doeners met een plan, en hebben een duidelijke visie en strategie”, vat John Seegers, directeur en eigenaar van Simons Halal Food de mentaliteit samen. “De meeste leads komen op basis van onze uitstekende reputatie en onze niet aflatende zoektocht naar mooie partners. Onze antenne voor kansen is uitzonderlijk te noemen. Als je dan een kans tegenkomt, moet je de boel niet gaan over-analyseren, dan loop je de kans dat je te laat bent. Tegelijkertijd moet je wel zorgvuldig zijn zodat je aan de verwachtingen van de klant kunt voldoen.”

Curryworst

Simons is de vleeswarenfabrikant die in het verdere verleden furore maakte met de Echte Limburgse braadworst en de originele curryworst. Het merk en de productie daarvan zijn overgenomen door Maasland en die producten zijn nog altijd door het hele land heen verkrijgbaar bij snackbars en andere out-of-home-verkooppunten. Dat erfgoed is belangrijk voor Simons. “Daar komen we vandaan en daar zijn we trots op.” 

Stormachtig

De eerste aanzet tot de transformatie van het bedrijf was in 1991, toen Simons op kleine schaal asielzoekerscentra beleverde via (toen nog) Gastronoom (nu Bidfood). “Dat was voor ons een ver-van-mijn-bed-show, en we wisten nog niet exact waar we aan begonnen. We wisten wel dat varkensvlees niet toegestaan is, en dat het dus kip, lam of rund moest zijn, maar voor de rest moesten we alles leren.” Een nieuwe beleidsmaatregel gooide echter roet in het eten. De centrale keukens in de AZC’s werden gesloten en er kwamen persoonlijke budgetten voor de asielzoekers. Seegers: “Om onze halal producten alsnog te verkopen, ben ik in het weekend rond gaan rijden op zoek naar geschikte partners en vond ik iemand die handel dreef in Nederland en Duitsland met islamitische groothandelaren. De verkoop verliep boven verwachting. Dat was het begin van een stormachtige groei.”

Varkensvlees

Simons had in 1994 in de gaten dat halal wel eens heel groot kon worden, en bereidde de stap voor om de productie van varkensvleesproducten af te stoten. “Als het je ernst is met halal, gaat dat niet met varkensvlees samen. Een claim van halal is heel eenvoudig: ‘Je bent het of je bent het niet.’ Bedrijven die naast halal ook nog varkensvlees verwerken, worden steeds meer gewantrouwd in de halal-wereld en laat men links liggen.”

Jakim Standard

Simons heeft dan ook ingezet op de hoogste standaard en doet daaraan geen enkele concessie. Om de hoogste certificering - de Jakim Standard, afgegeven door de islamitische autoriteit in Maleisië - te behalen, werd in de nieuwe fabriek (2008) bijvoorbeeld een granieten productievloer aangelegd, die zonder bindingsmiddelen uit varkenscomponenten is vervaardigd. “Aanzienlijk duurder, maar wel conform de allerhoogste standaarden in halal.” Bij de schoonmaak wordt gebruik gemaakt van biologische non-alcoholische reinigingsmiddelen. En Simons heeft eigen DNA-testapparatuur in gebruik die de aanwezigheid van paarden- en varkens-DNA test en volledig uitsluit dat er producten die mogelijk gecontamineerd zijn de fabriek verlaten. “Wij als niet-moslims moeten ons dagelijks extra bewijzen”, zegt Seegers.

Harmonie

Al deze eisen hebben een impact op onze bedrijfsvoering. Zij voegen kosten toe die uiteindelijk in de kostprijs meegenomen moeten worden. Denk daarbij onder andere aan het faciliteren van audits vanuit Maleisië. Maar aan één wens kon en wilde Simons niet tegemoetkomen. ‘Aanvankelijk werd de voorwaarde gesteld dat onze werknemers geen varkensvlees op het brood in hun eigen lunchtrommel mochten hebben. Maar dat konden we niet van onze medewerkers vragen. Daar is de autoriteit in meegegaan, mede ook door de inzet van de DNA-testapparatuur. Er werd overigens niet geëist dat alle medewerkers islamitisch zijn. Wel moet iedereen een geloof aanhangen. Er werken in volle harmonie dan ook mensen met verschillende religies met en door elkaar op de productievloer van Simons Halal Food.

Klik

Het moge duidelijk zijn dat de klantenkring van Simons Halal Food nagenoeg uit moslims bestaat. En dat is wezenlijk anders zakendoen dan gebruikelijk in de ‘normale’ vleeswarenmarkt. “Kijk, de basisvoorwaarden, de kwaliteit, prijs, service en dergelijke, moeten net als altijd kloppen als een bus. Maar dan nog wordt er alleen handel gedaan als er een klik is. De relatie is veel belangrijker dan wij als Nederlanders gewend zijn. Het kan vijf uur gaan over persoonlijke dingen, over familieaangelegenheden, het laatste half uurtje wordt dan over zaken gepraat. Het is dan ook niet ongebruikelijk om te worden uitgenodigd voor islamitische bruiloften of andere islamitische feesten. Dat past ook goed bij ons. We willen langdurige en intensieve persoonlijke relaties opbouwen binnen ons bedrijf. Op alle niveaus in de organisatie.”

Ivoorkust

Het heeft Simons geen windeieren gelegd. Simons heeft een leidende positie in de meeste Europese landen, in de Balkan, de Kaukasus, Marokko en GCC. “Kleine kans dat je een etnische supermarkt tegenkomt waar onze producten níet liggen. In de nabije toekomst zullen er stappen worden gezet in Azië, onder meer in Maleisië en Indonesië en in stabiele Afrikaanse landen als Nigeria, Ghana, Zambia en Ivoorkust. We willen onze jaarlijkse groei van zo’n tien procent vasthouden. We hebben voldoende capaciteit en breiden deze ook nog steeds verder uit. We houden van een uitdaging!” 

Simons Halal Food in cijfers
Productiefaciliteit in Roermond: 10 duizend vierkante meter
Wekelijks productievolume: 25 volle vrachtwagens (500 ton)
Mensen in vaste dienst: 80 medewerkers
Mensen in flexibele dienst: 170

Op 25 april bracht de OSV een bezoek aan die innovatieve bedrijf. Bedankt John Seegers voor de gastvrijheid!

www.simonsholland.nl

Beeld: ©Marcel van den Hoorn fotografie

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2019