Terug naar de oorsprong
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Terug naar de oorsprong

  • 07 mei 2019

In een nog niet zo ver verleden waren voedingsproducten lokaal en seizoensgebonden, en dus niet het hele jaar beschikbaar. Er was geen koelkast, alleen een kelder. Het beheersen van de temperatuur was toen een stuk lastiger. Groenten en soms ook vlees werden door de consument zelf geconserveerd; door inwekken bijvoorbeeld. Welke consument kent dit proces nog? 

Tegenwoordig zijn veel voedingsmiddelen het hele jaar door beschikbaar. Ze komen uit alle hoeken van de wereld. Dit vergt een uitgekiende logistieke operatie en temperatuurbeheersing. Zo nodig zijn recepturen aangepast, om gedurende de lange reis de producten vers, houdbaar en veilig te houden. Dit is ons tot nu toe goed gelukt. Ons voedsel was nooit zo veilig als tegenwoordig. In Nederland is het vanzelfsprekend. Welke consument maakt zich er serieus zorgen over? 

Maar de consument wil ‘terug naar de oorsprong’; naar lokaal, kleinschalig, seizoensgebonden. Dit wordt verbonden met een nieuwe trend: producten moeten minder vet, minder zout, met minder suikers. En: zónder additieven, zonder E- nummers. E-nummers die juist waren geïntroduceerd om van de chemische benamingen af te komen. E-nummers die door officiële instanties zijn gecontroleerd én veilig  bevonden. Maar de consument eist dat het anders moet. 

Om aan die trend te voldoen, worden vele producten nu ‘geherformuleerd’. In dit proces wordt het belang van bepaalde toevoegingen voor de voedselveiligheid lang niet altijd op waarde geschat. Het aanpassen van zoutgehaltes en het weglaten van additieven met een conserverende werking is morrelen aan de voedselveiligheid. Een veiligheid die jarenlang gewoon een zekerheid was. Daarbij komt, dat het terugbrengen van de houdbaarheidstermijn niet in het huidige logistieke bestel past. Het zou daarom verstandig zijn als producenten en retailers de consument gaan uitleggen hoe het écht zit: dat sommige producten alleen te maken zijn met additieven, en dat we dat doen om de voedselveiligheid te garanderen. Welke consument weet dat nou?

Wij fabrikanten willen toch dat de consument de voedingsindustrie kan vertrouwen, en voedselveilige producten consumeert? Probeer hem dan niet alleen te pleasen om daarmee de voedselveiligheid in gevaar te brengen. Geef de informatie-hongerige consument gewoon het eerlijke en betrouwbare verhaal. En ja, daar is moed voor nodig.

Frans Egberts is vice-president Food Drink Europe en Managing Director at Vleeswarenfabriek Henri van de Bilt B.V.

Beeld: © Wouter Boswinkel-PP fotografie

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2019