Onderzoekers schatten de Chinese markt voor plantaardige eiwitrijke voeding op 10,7 miljard euro, met een jaarlijkse groei van 14,1% in de periode 2019 tot 2023. Daar liggen kansen voor Nederlandse bedrijven.
Er zijn verschillende factoren die bijdragen aan een sterke groei van de markt in China zoals een verbetering van het eetpatroon en bewustzijn over gezondheid; een duurzame ontwikkeling van het landbouwsysteem en zorgen over voedselveiligheid.
Daarbij is de doelgroep belangrijk: veel relatief jonge en overwegend vrouwelijke Chinezen staan open voor experimenteren met innovatieve plantaardige eiwitrijke voeding. Zij kopen via online en offline kanalen. Dit zijn enkele resultaten uit een onderzoek naar de markt voor alternatieve eiwitten in China, dat in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en de Nederlandse ambassade in 2023 is uitgevoerd.
Op de markt voor plantaardige dranken is stevige concurrentie. In hun rapport hebben de onderzoekers daarom vooral gekeken naar kansen voor vleesvervangers en plantaardige varianten van yoghurt, snacks en functionele voeding. Om zich te onderscheiden op de Chinese markt, moeten Nederlandse bedrijven nadruk leggen op producten van een hoge kwaliteit die een hoog gehalte plantaardige eiwitten bevatten. Bijzondere verkoopargumenten zijn zowel functionaliteit als smaak. Ook voor eiwitrijke voedingssupplementen zijn er in China marktkansen.
De onderzoekers zien ook perspectief in China voor Nederlandse bedrijven die technologieën, machines en innovatieve strategieën aanbieden aan Chinese voedingsfabrikanten van producten met veel plantaardige eiwitten. Het volledige marktrapport gaat uitgebreid in op de kansen in de alternatieve-eiwittensector in China. Het is aan te vragen via de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
Foto: ©saiko3p/Depositphotos.com
Bron: RVO