“Digitale technieken gaan de voedselproductie drastisch veranderen”, zegt Programma manager Food Innovations Joost Blankestijn in het interview in dit nummer. Welke impact hebben de ontwikkelingen op bedrijven, de productie, de samenleving en op de inhoud van onze koelkast? Echt in de toekomst kijken kunnen we (nog) niet, maar dat het snel gaat is wel duidelijk. Steeds weer hoor ik het, vol urgentie uitgesproken: ‘Je moet nu instappen, anders mis je de boot.’
Het bruist in de markt, het gonst, de Agri&Food-keten is volop in beweging: er zijn zelflerende wegers, ontwikkelingen in kweekvlees en 3D-foodprinting, het onderzoek naar functionele eiwitten vordert, we zien verregaande robotisering en nieuwe verpakkingsoplossingen. Veel van deze innovaties zijn een antwoord op de vraag naar efficiënter, gezonder en duurzamer.
Vooral dat laatste thema is een aanjager voor verandering. Overal wordt er gezocht naar oplossingen voor het verminderen van de CO₂-uitstoot. Een oplossing die ik steeds vaker hoor, en niet zo veel met technische innovaties te maken heeft, is: We moeten minder vlees eten. “Wát? Mínder zeg je?” wordt er boos geroepen. “We moeten het helemaal niet meer eten! Vlees eten is slecht. Slecht voor het klimaat, slecht voor je gezondheid want je krijgt er kanker van, slecht voor de dieren want ze worden mishandeld.’ …
Hoe kan het dat dit, overwegend ongenuanceerde, beeld zo breed wordt opgepakt? In de vleessector is en wordt er volop geïnnoveerd; juist ook op het gebied van dierenwelzijn en verduurzaming. Maar waarom horen en lezen we zo weinig over die innovaties?
‘De vooruitgang gaat door. Informatie-uitwisseling en de dialoog met de samenleving zijn daarom meer dan ooit essentieel’ schrijft Jos Goebbels, voorzitter COV (Centrale Organisatie voor de Vleessector) in zijn column, gelijk aan het begin van ons nieuwe ‘Katern Vleesindustrie’.
Waarom een katern speciaal voor de vleesindustrie? Omdat er zoveel gebeurt in de branche! Omdat er veel vragen zijn, maar ook oplossingen en antwoorden. Het is tijd om dat allemaal veel meer naar buiten te brengen. Met ingang van dit nummer starten wij daarom met het katern Vleesindustrie, terug te vinden in elke editie. Voor, door en over de vleessector. Laat van je horen, deel je kennis. Het is hard nodig.
Judith Witte
Bron: © b2b Communications