Klimaatverandering
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Klimaatver­an­dering

  • 11 september 2018
  • Door: Pieter Vos , directeur Nutrilab

Jaren geleden hoorde ik een radiogesprek dat me altijd is bijgebleven. ‘Je hebt een prikkel nodig om te innoveren’ werd er gezegd. Op dit moment geeft de klimaatverandering een stevige prikkel voor vernieuwing. De vraag naar duurzamere producten levert ontzettend veel nieuwe producten, machines en diensten op.

De roep om duurzaamheid, resulteert ook in nieuwe wet- en regelgeving, ook een krachtige prikkel om te innoveren. Denk aan de energietransitie. De overgang van fossiele brandstoffen naar duurzame energiebronnen levert nieuwe producten, processen en diensten op. De biobased economy is een prikkel voor de zoektocht naar nieuwe of andere eiwitbronnen ter vervanging van vlees.

Een innovatie werkt vaak als een dominosteen: ik zie het in ons lab. Afgelopen tijd hebben we veel quinoa gemeten op zuiverheid en voedselveiligheid. We krijgen nieuwe eiwitbronnen binnen, zoals insectenmeel. Voor ons vormen deze ontwikkelingen en nieuwe wet- en regelgeving ook een prikkel om nieuwe, betere en snellere test- en onderzoekmethodes te ontwikkelen. Zoals de nieuwe allergenenmethode LCMS.  

Maar alleen een prikkel is niet genoeg. Zonder creativiteit ontstaan er geen echt nieuwe ideeën, en zonder ondernemerschap belanden innovaties op een plank om daar te  verstoffen.

Is er geen duidelijke prikkel om tot innovaties te komen? Stel jezelf dan essentiële ‘wat-als-vragen: ‘Wat als’… de temperatuur in 2030 hier gemiddeld 4 graden is gestegen?  ‘Wat-als’ de overheid besluit naar aanleiding van een droge zomer als deze, meer verzilting toe te staan in het Westland? Wat als over pakweg 5 jaar bijna iedereen vegetarisch eet? Vraag jezelf vervolgens af wat dat voor jou, voor je onderneming, voor je grondstoffen en voor jouw werkwijze zou betekenen.

Blijf niet stil staan, maar creëer prikkels voor een innovatief klimaat. Dat leidt, met creativiteit en een flinke dosis ondernemerschap, tot duurzame bedrijven.

Pieter Vos

Bron: © Nutrilab