De opkomst van GenAI is niet meer te negeren. Wat zijn de kansen en risico’s hiervan voor de verpakkingssector? Het NVC Packaging Centre onderzocht het, en publiceerde de resultaten in een onlangs verschenen rapport.
NVC Packaging Centre is de vereniging van bedrijven die het belang erkennen van verpakken als activiteit binnen de gehele keten. Wij; Serra Anker, NVC Manager Packaging materials and processes, en Michaël Nieuwesteeg, directeur NVC Packaging Centre, zien als vereniging een explosieve groei in belangstelling voor, investeringen in, en toepassingen van GenAI. Daarover gaat dit artikel.
GenAI is een vorm van kunstmatige intelligentie die in staat is zelfstandig nieuwe content te creëren op basis van bestaande gegevens, zoals teksten, beelden en ontwerpen. Waar klassieke AI vooral gericht is op het herkennen van patronen, gaat GenAI een stap verder door zelf nieuwe oplossingen en ideeën te bedenken. De output die GenAI produceert, is vaak niet van menselijke creaties te onderscheiden.
Het fascinerende is dat GenAI zich zó snel ontwikkelt dat het in sommige taken al het intelligentieniveau van de mens benadert. Terwijl menselijke intelligentie relatief stabiel blijft, wordt verwacht dat de capaciteiten van GenAI exponentieel verder zullen groeien en het mogelijk zelfs onze intelligentie in de toekomst zal overtreffen. Dit potentieel is een belangrijke reden waarom GenAI zo veelbelovend is voor de toekomst.
Bedrijven staan voor grote uitdagingen op het gebied van namaak, vooral in sectoren als voeding en farmaceutica en interessant genoeg overigens ook in de sigarettenindustrie. Denk bijvoorbeeld aan babyvoeding met vervalste etiketten die qua uiterlijk niet van het origineel te onderscheiden zijn. Ze bevatten echter onjuiste houdbaarheidsdata of misleidende ingrediënteninformatie, wat grote gezondheidsrisico’s met zich meebrengt.
GenAI in combinatie met geavanceerde druktechnieken kan unieke, niet-reproduceerbare beveiligingskenmerken voor etiketten en verpakkingen genereren. Het gebruik van GenAI voor de bestrijding van namaak is cruciaal voor het beschermen van consumenten tegen gevaarlijke namaakproducten zoals vervalste babyvoeding, maar óók om de integriteit van toeleveringsketens te behouden en eerlijke concurrentie te garanderen.
Een andere veelbelovende ontwikkeling is die van intelligente verpakkingen. Door sensoren, datadragers en GenAI te combineren, ontstaan verpakkingen die in real time informatie verzamelen. Bijvoorbeeld over temperatuur, luchtvochtigheid of productversheid. Dit is vooral waardevol voor voedselverpakkingen, waar productkwaliteit en veiligheid cruciaal zijn. Intelligente verpakkingen kunnen enorme voordelen opleveren voor consumenten, maar ook voor het milieu: als een consument beter weet tot wanneer een product nog goed is, zal er minder voedsel onnodig worden weggegooid. De verwachting is dat deze verpakkingen steeds geavanceerder zullen worden.
Ook op het gebied van consumentenbeleving brengt GenAI nieuwe mogelijkheden. Merken kunnen hun verpakkingen personaliseren en interactiever maken. Een QR-code op een product die via een AI-chatbot een gepersonaliseerd recept aanbiedt? Of een verpakking die augmented reality gebruikt om het verhaal achter het product tot leven te brengen? De mogelijkheden zijn eindeloos! Door aankoopgedrag en voorkeuren van consumenten te analyseren, kunnen verpakkingen zich aanpassen aan de gebruiker. Dat versterkt de band tussen merk en klant, verhoogt de betrokkenheid en maakt een verpakking tot een communicatiekanaal. Naast communicatie, kan er met GenAI een geheel persoonlijk verpakkingsdesign gecreëerd worden binnen enkele seconden, zonder dat een team van experts hier uren of zelfs dagen mee bezig is. Dit bespaart tijd en geld en wint klandizie.
GenAI is allang niet meer alleen voor techbedrijven. Binnen de verpakkingssector liggen grote kansen. De centrale vraag die bedrijven zich kunnen stellen is: ‘Waar kan GenAI mij helpen mijn productiviteit te verhogen en mijn concurrentiepositie te versterken?’
Bij NVC Packaging Centre ondersteunen we onze lidbedrijven bij het vinden van antwoorden op deze en andere vragen. Dit artikel biedt slechts een eerste indruk van de inzichten uit het volledige NVC-rapport ‘GenAI in the Packaging Sector’. In het rapport worden nog veel meer toepassingen en mogelijkheden besproken; van procesoptimalisatie en educatie tot en met het identificeren van duurzame materialen. Zoals iedereen weet, valt er nog veel te verbeteren in verpakkingen. Er zijn veel problemen op te lossen in de sector. NVC Packaging Centre zet zich in om het beste te halen uit de implementatie van GenAI in de wondere wereld van voedselverpakken; samen met u.
Beeld gegenereerd door AI
Bron: vakblad Voedingsindustrie 2025