Een kleinere producent of een hele zuivelfabriek; voor veilen van apparatuur moet je bij Troostwijk Auctions zijn. In opdracht van de gemeente Land van Cuijk werd álle apparatuur van een zuivelfabriek aan de Maas geveild. “Onze kracht is het vinden van de juiste kopers.”
Voor de gemeente Land van Cuijk was het nog niet eens zo’n hoofdbreker hoor, om de juiste partij te vinden voor het veilen van álle apparatuur van een zuivelverwerkingsfabriek en het volledig schoon opleveren van de gebouwen. Volgens Tjeerd Hendriks, die het project van ontmanteling en sloop van het fabriekscomplex voor de gemeente trekt, moet je dan op zoek naar een partij die internationaal opereert: “Voor de gemeente is het de kunst om er zoveel mogelijk uit te halen. Na alle fusies was Troostwijk Auctions de meest logische keuze.”
Je zult Caspar Lampe, salesman bij van Troostwijk Auctions niet snel betrappen op borstklopperij, maar blij met de woorden van Hendriks is hij wel. Waarom? In alle bescheidenheid: “Omdat we dit al 90 jaar doen, hebben we veel kennis van - en ervaring met waarderen, en met ons online veilingplatform Atlas kunnen we alles als geen ander benchmarken. Dat geeft wel vertrouwen ja.”
Maar als we toch even één stapje terug mogen zetten, waarom is in het geval van de zuivelverwerker in Cuijk gekozen voor een veiling? En niet voor een gewone verkoop? Het antwoord is: tijd. De gemeente wil het betreffende gebied snel herontwikkelen en als je met één of meerdere kopers moet gaan zitten onderhandelen kost dat juist méér tijd. “Bovendien,” zegt Lampe, “als er weinig tijd is, is dat een pressiemiddel voor de kopende partij.”
Caspar Lampe
Los van het gegeven dat het voor de opdrachtgever een pluspunt is om alles door één partij uit te laten voeren - de gemeente geeft alleen de opdracht en ontvangt aan het eind de gelden op de rekening - komt daar nóg een voordeel bij. In de veiling wordt alles goed en realistisch omschreven en gefotografeerd, en er zijn kijkdagen. Bij veilingen is het anders dan bij gewone handel: gekocht is gekocht. “In de handel gebeurt het vaak dat marktpartijen terugkomen met allerlei argumenten om alsnog geld van de verkoopprijs af te krijgen. Vaak gebeurt dat zelfs nog op het moment dat de goederen geladen zijn en van het terrein af worden gereden. Dat soort gedoe heb je met veilen niet, omdat de goederen pas worden vrijgegeven nadat de betaling binnen is.”
Het veilen van apparatuur in de sectoren van food, agri, chemie, transport en farma is booming op het moment en dat is niet moeilijk te verklaren. Om te beginnen zijn de levertijden voor nieuwe apparatuur veel langer dan voorheen. Lampe: “Dat is ook de reden waarom de prijzen voor gebruikte apparatuur zo goed zijn. Bedrijven kunnen het zich niet veroorloven om lang stil te liggen.” Daarbij komt dat de aandacht voor duurzaamheid steeds groter wordt. Niet alleen bij food-giganten overigens. “We zijn ook van de projecten op kleine schaal. Detailhandel, kleine producenten, een bedrijf dat één lijn vervangt; je kunt bij ons al met een paar assets meedoen.”
Natúúrlijk is Troostwijk primair een veilingplatform, maar Lampe zegt ook: “Wij zijn een marketingbedrijf.” Wat bedoelt hij daarmee? “Dat we in staat zijn om mogelijke kopers van over de hele wereld naar ons toe te trekken. Op basis van big data kunnen we precies in kaart brengen wie mogelijk waarin is geïnteresseerd. In het onderhavige geval in Cuijk richten we ons dan ook niet alleen op ondernemers in de zuivelindustrie, maar op verschillende doelgroepen. In deze veiling zaten bijvoorbeeld een aantal procestanks die voor de brede levensmiddelenindustrie interessant zijn.” Het mooie is dat Troostwijk die doelgroepen specifiek kan attenderen op bepaalde kavels. “Daarnaast zetten we stevig in op online adverteren (SEO en SEA, red.), LinkedIn en de vakbladen.”
Hendriks is content over de gang van zaken en de praktische instelling van Troostwijk. Dat het altijd weer spannend is, weet Lampe als geen ander. “Ook al gaan we de laatste tijd steeds vaker over onze eigen estimates heen, het gebeurt allemaal pas helemaal op het einde, in de laatste twee minuten. Dan zitten we samen met de opdrachtgever naar de oplopende omzet te kijken. Enerverend, want je hebt toch een gemeenschappelijk doel.”
[Redactioneel Commentaar] De veiling bleek een succes te zijn, wat verder getuigt van de expertise en capaciteiten van Troostwijk Auctions en het vertrouwen dat hun partners en klanten in hen stellen, versterkt.
Foto's: © Jeroen Liebers, Studio 38c
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2023