Dagelijks met 70 man foodbedrijven schoonmaken, iedere week 500.000 kratten en 12.000 stuks bedrijfskleding wassen, met een smile extra taken van jouw klanten overnemen, je business blijven optimaliseren en ambitie hebben. Dat vereist pure dedication, een goed team en fijne partners.
Ondernemerspaar Patrick Vendrig en Gosia Wrobel draaien er hun handen niet voor om. Van jongs af aan zijn ze gewend hard te werken. Eerst bij de poelier, waar ze elkaar leerden kennen. Later als schoonmaakondernemers. Toen de poelier met zijn bedrijf stopte, raadde hij Patrick aan om zich als schoonmaakbedrijf bij de Kamer van Koophandel in te schrijven: ‘Bij een poelier werken betekent veel schoonmaken, dat kun je en zo behoud je werk’. Hun in eerste instantie afwachtende houding, ‘we kijken even hoe dit loopt’, duurde niet lang. Binnen twee maanden waren er 11 schoonmaakklanten in de voor hun zo bekende vleesverwerkende industrie.
Door de jaren heen is PG Cleaning uitgegroeid tot een totaalleverancier met 70 medewerkers, gespecialiseerd in reiniging en desinfectie bij de vleesverwerkende industrie, portiersdiensten, levering van schoonmaakmaterialen en disposables. Door hun toegewijde inzet bij klanten kregen Patrick, Gosia en hun medewerkers vragen voor extra werk: krattenwassen en later ook het wassen van bedrijfskleding. Een uitdaging voor reguliere wasserijen vanwege de vlees- en kruidenvlekken. Zusterbedrijf PoulServices werd opgericht. Patrick vertelt trots: “We reinigen nu iedere week zo’n 500.000 kratten en 12.000 stuks kleding.”
v.l.n.r. Gosia Wrobel, Anthony Hendriks en Patrick Vendrig
“Wat rekenen jullie voor het wassen van kleding?” Met die vraag van één van de klanten van PG Cleaning begon het avontuur van kledingwassen voor de schoonmaakondernemers. Een mooie aanvulling die zij graag goed wilden invullen. Daarom zochten zij een partij die met hen kon meedenken over de specialistische reiniging die bedrijfskleding van vleesverwerkers nodig heeft. Dit werd Christeyns. Er startte een nauwe samenwerking, waarbij verschillende soorten moeilijke vlekken kritisch werden beoordeeld en de wasprocessen steeds verder werden geoptimaliseerd om tot het gewenste resultaat te komen.
“Het wassen gaat bijna 24 uur per dag door, we wisselen iedere dag bij de klanten”, legt Patrick uit. “Met deze hoeveelheid en frequentie moet je goed kijken welke middelen je nodig hebt en hoe je deze gebruikt”, vervolgt Anthony Hendriks van Christeyns. “Wasmiddelen kun je overal kopen. Het gaat om de juiste begeleiding om te komen tot ‘low impact washing’.”
“Dat betekent dat we met de juiste wasmiddelen zorgen voor een minimaal gebruik van water en energie en bovendien de slijtage van het textiel tot een minimum beperken”, zegt Patrick. “Een samenspel van kennis, ervaring en de juiste chemie, waardoor de kleding veel wasbeurten langer meegaat.”
Anthony: “Vanuit onze afdeling Christeyns Consultancy helpen wij onze relaties onder andere door hun medewerkers op te leiden. Dat kan vanaf de basis tot en met zeer gevorderd. We leren deelnemers bijvoorbeeld wat belangrijk is bij het wassen van hun specifieke pakket, hoe zij veilig omgaan met de professionele middelen en wat zij moeten doen om ook na het wasproces te zorgen dat de gewassen kleding hygiënisch schoon blijft. Daarom adviseren we ook al in het voorstadium over de inrichting van de wasserij. Wij snappen wat erbij komt kijken om een schoon en hygiënisch kledingstuk af te leveren. Over de hygiëne in de wasserij van PoulServices zijn geen zorgen. Dankzij de juiste wasprocessen, regelmatige hygiënecontroles én natuurlijk hun eigen schoonmaakkennis is deze optimaal.”
Anthony denkt graag mee over vraagstukken in de wasserij: “We hebben Gosia bijvoorbeeld geholpen met haar vraag hoe de ISO9001-certificering aan te pakken.” “Binnen een half jaar is het gelukt”, lacht de onderneemster. “Het heeft mij veel tijd en energie gekost, ik ben er trots op.” Er wordt hier echt dedicated gewerkt, hygiëne staat op nummer één en er wordt in de wasserij alleen voor foodbedrijven gewerkt. Volgens Anthony is dat wat PoulServices onderscheidt van andere wasserijen. En die aandacht voor het werk geven Patrick en Gosia ook door aan de volgende generatie. Hun kinderen helpen al een handje mee.
Als partners is het belangrijk om op elkaar te kunnen vertrouwen. Patrick: “We moeten snel kunnen schakelen, kunnen niet stilstaan. Daarom hebben we korte lijnen met Christeyns.” “Het is echt samen denken en doen”, vult Gosia aan. “Samen optrekken, ontzorgen, optimaliseren, problemen oplossen en van elkaar leren”, laat ook Anthony weten. Met vertrouwen worden de plannen voor de toekomst gedeeld, waarbij het (reinigings)bloed van de schoonmaakondernemers kruipt waar het niet gaan kan: “We wassen de kratten nu op drie locaties, en willen er nog een vestiging in regio Oudewater bij. Eigenlijk willen we elk jaar wat nieuws opzetten; inspelen op wat er leeft in de markt.”
Beeld: ©Herbert Wiggerman
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2022