Column Saskia Stender: Postbezorgrobot
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Column Saskia Stender: Postbezorgrobot

  • 14 oktober 2024
  • Door: Saskia Stender

Herinner je je die goede oude tijd? Toen PostNL nog betaalbaar was, de postbodes precies wisten waar ze moesten zijn, zelfs met een tikfout in het adres? Die tijden lijken vervlogen. De service was persoonlijk, snel, en als je iets verstuurde, kon je met een gerust hart achteroverleunen, het was binnen 24 uur op de plaats van bestemming. Maar dat is na 31 jaar een nostalgische herinnering.

Ooit had ik 100% afleveringsgarantie van mijn vakblad, ook binnen die 24 uur. De vaste postbodes zijn vervangen door postbezorgers die continu van wijk wisselen. Ik betaal steeds meer voor de verzending van mijn vakblad. Wat ooit binnen 24 uur aankwam, heet nu ‘next week’ bezorging. Vaak is er een stilzwijgende upgrade naar ‘next two weeks’... alsof we plotseling in een nieuwe tijdzone leven. De bezorgservice is veranderd in een soort loterij.

Terwijl de tarieven stijgen, daalt de snelheid. Het lijkt wel alsof de post weer met een postduif wordt bezorgd! Ook gewone post wordt ineens binnen 48 uur pas bezorgd, dat word je gewoon door de strot geduwd. Ik vraag me af: waar stopt dit? Hoever kan je gaan met de vertraging? Zwaar gefrustreerd word ik hiervan.

Misschien is het tijd voor innovatie. Wat als we het allemaal automatiseren? Een robot die 24/7 rondrijdt en de post bezorgt. Geen koffiepauzes, geen vertraagde leveringen, gewoon dag en nacht doorgaan. Een brievenbusvriendelijke robot die altijd op tijd is, ongeacht de tikfouten in het adres. Zou het werken? Misschien moeten we het proberen. Want als het zo doorgaat, zal de huidige postservice ons nog verrassen met ‘next month’ bezorgingen.

Nieuwe tijden, nieuwe kansen. Ik pleit voor een postbezorgrobot.

Saskia Stender
[email protected]

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2024