Door de verbouwing is het even zoeken naar de ingang van het pand van Cérélia aan de Baanhoek in Sliedrecht, maar de heerlijke geur van versgebakken pannenkoeken wijst de weg. De producent van onder andere koelverse pannenkoeken en poffertjes investeert in een duurzame toekomst.
“Een duurzame toekomst geldt niet alleen voor het bedrijf zelf, maar ook voor de directe omgeving”, begint Jens Andriessen, Projectmanager bij Cérélia, zijn verhaal. “Met deze investering dienen we ook een maatschappelijk doel. Ongeveer 30% van onze medewerkers komt uit Sliedrecht. We hebben de buurtbewoners actief betrokken bij onze uitbreidingsplannen. We hadden ook elders nieuw kunnen bouwen, maar op deze plek zijn we begonnen; hier zijn we groot geworden en we doen graag iets terug voor de omgeving. We willen economische én sociale impact maken.” Zo werkt het bedrijf samen met lokale partijen, waaronder de Voedselbank Sliedrecht om steun te bieden aan mensen in kwetsbare posities, en sponsort zij diverse (sport)verenigingen.
v.l.n.r. Edwin Slingerland, Jens Andriessen en Michael Driessen
Het bedrijf, dat in 1995 begon als ‘De Bioderij’ onder leiding van Jan Vink, werd in 2015 aangekocht door het Franse bedrijf Cérélia. Inmiddels is de foodproducent marktleider in Europa op het gebied van koelvers deeg en pannenkoeken en exporteert het bedrijf naar 50 landen wereldwijd. De producten van Cérélia vinden hun weg naar de consument als private label en als eigen lokaal merk. Je hebt ze vast weleens in huis gehaald als makkelijke maaltijdoptie of lekker tussendoortje: de pannenkoeken, poffertjes, American pancakes of kant-en-klare deegbodems van het oer-Hollandse merk JAN.
Jens: “De afgelopen jaren hebben we regelmatig geïnvesteerd in uitbreiding. Zo hebben we een distributiecentrum in Ridderkerk. Nu is het tijd voor een volgende stap. Door alles op deze locatie te centraliseren, realiseren we een forse efficiencyslag en verminderen we transportbewegingen. Hier komen ambacht en innovatie samen. Het warehouse wordt uitgebreid en op de verdiepingsvloer komen onder meer opslagruimtes en kantoren. Verder investeren we in automatisering en robotisering, duurzame installaties en een energiemanagementsysteem. Er komt ook een ‘grote batterij’ om de pieken in het stroomnet op te kunnen vangen. Tegelijkertijd wordt ook het bestaande pand opgeknapt. De uitbreiding en renovatie geven ons ruimte om verder te groeien en te ontwikkelen.”
In het bestaande pand zijn recent de vloeren van de bakkerij, kartonnage en inpakruimte vervangen door een Ruys vloer, zoals de vloersystemen van het gelijknamige bedrijf uit Apeldoorn tegenwoordig in de bestekken worden genoemd. De Ruys Groep heeft sinds de oprichting in 1974 een sterke reputatie opgebouwd op het gebied van vloeren voor de voedselindustrie en andere sectoren waar hoge eisen worden gesteld. Michael Driessen is als Project Engineer bij Cérélia nauw betrokken bij het vloerproject. Hij vertelt: “De vloeren kenmerken zich door een uitstekende reiniging in combinatie met antislip en zijn bestand tegen zware chemische, thermische en mechanische belastingen. Dat is voor veeleisende omgeving als een bakkerij natuurlijk een must. Ook belangrijk is de snelle verwerkingstijd. Bij renovatietrajecten draait alles om minimale downtime. De vloer in de bakkerij was in minder dan drie dagen gereed, terwijl de machines bleven staan en er tussendoor ook schoongemaakt moest worden.”
Het succes van deze ‘uitdagende operatie’ ligt volgens Jens bij een strategische samenwerking. “Je kunt hier niet zomaar ‘even een vloertje komen leggen’. Zeker een renovatieproject is onvoorspelbaar. Dan is het fijn als er een partner naast je staat die proactief meedenkt en weet hoe het werkt in de fabriek.”
“We hebben een adviserende rol en hanteren een integrale aanpak”, vult Edwin Slingerland, mededirecteur Ruys Groep, aan. “We voeren altijd vooraf gesprekken met de betrokken personen, waaronder de schoonmaakploeg, plantmanager en productiemanager, zodat we goed inzicht hebben in de dagelijkse procesgangen en onze planning hierop kunnen afstemmen. Onze vloeren zijn bovendien altijd maatwerk; aangepast op de mate van belasting en gebruik. Vanzelfsprekend stelt de bakkerij andere eisen aan de vloer dan de inpakafdeling. In dit geval hebben we ook drie proefvlakken aangebracht. We vinden een zorgvuldige voorbereiding heel belangrijk.” Hier komt volgens Edwin ook een stuk ervaring bij kijken. “We hebben een eigen vloersysteem ontwikkeld. De kwaliteit wordt mede bepaald door de wijze van aanbrengen. We hebben hiervoor een intern traject opgezet, inclusief opleiding. Het duurt jaren voordat je ‘vakvolwassen’ bent. Gelukkig hebben we weinig verloop.”
De snelheid van het proces wordt verder bepaald door een bijzondere eigenschap van de vloer. Edwin legt uit: “In een foodomgeving moet er altijd gereinigd worden. Bij traditionele vloersystemen moet de ruimte 100% droog zijn. Onze vloeren zijn vochttolerant, wat zorgt voor snellere doorlooptijden.” Ruys Groep heeft eveneens opdracht gekregen van Cérélia om de vloeren in het nieuwe gedeelte te realiseren. Ook hier is het bedrijf al in een vroeg stadium bij de plannen betrokken.
www.cerelia.com/nl
www.ruysgroep.nl
Foto's: © Dennis Wisse Photography
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2025