Half december 2014 trad de nieuwe etiketteringswet in werking. Veel voedselverwerkende bedrijven moesten op zoek naar alternatieve informatiedragers om de veelheid aan verplichte informatie kwijt te kunnen. Eén van die alternatieven is de banderol, omdat deze aan alle kanten van het product informatieruimte biedt.
Een banderol is niet meer dan een wikkel van folie of papier, die met een banderolleermachine om het product wordt gebracht. Doordat de banderol helemaal rondom zit, biedt deze alle ruimte voor de verplichte zaken, maar ook voor product- en merkprofilering. Daarbij blijft de zichtbaarheid van het product zelf behouden; heel belangrijk bij met name versproducten.
Omdat een banderol met banderolleermachines exact ten opzichte van het product te positioneren is, kan branding-informatie precies op de gewenste plek op de banderol worden geplaatst. Neem bijvoorbeeld plastic bakjes met nootjes of kant-en-klaar-maaltijden of fruitsalades: een bedrukte banderol rond deze verpakkingen is ook aan de zijkant van het product goed zichtbaar, ongeacht de hoogte in het schap. Als daar aantrekkelijke beelden of teksten te zien zijn, verhoogt dit de pakkans. Bandall noemt dat ‘branding by banding’.
Verplichte etiketinformatie, die wel belangrijk is maar niet op de voorgrond hoeft te treden, kan net zo goed onder het product worden gepositioneerd. Additionele technieken, zoals printers voor barcodes, QR-codes of houdbaarheidsdata kunnen gelijktijdig met het banderolleerproces plaatsvinden.
Dezelfde techniek is ook inzetbaar voor Retail Ready Packaging, Promotional packs of tamper evident verpakken. Dit kan aantrekkelijk zijn voor promotieperiodes. Denk aan banderollen met kreten als ‘voordeelpak’ of ‘vier voor de prijs van twee’. Met recyclebare papiersoorten en PE-vrije hotmelts heb je een volledig biologisch afbreekbare verpakking.
Bron: Bandall