2024: Groei en digitale transitie in de voedingsindustrie
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

2024: een jaar van groei en veerkracht voor de food?

  • 16 oktober 2023

Hoe bereiden voedings- en drankenbedrijven zich voor op wat 2024 gaat brengen? Wat zijn de belangrijkste trends die impact gaan hebben op de voedingsmiddelenindustrie? 

Meer dan 100 voedings- en drankenproducenten en -distributeurs in Nederland en België werd gevraagd naar hun vertrouwen in de toekomst. Kunnen ze blijven groeien in deze uitdagende markt? Hoe bereiden ze zich voor op verandering? Aptean, leverancier van sectorspecifieke software, ondervroeg ruim 100 voedings- en drankenproducenten en -distributeurs in Nederland en België, en stelde op basis van de antwoorden een interessant rapport op: vol inzichten, voorbeelden en praktische tips. Van de vijf trends lichten we van twee vast een tipje van de sluier op.

Trend 1: Voedings- en drankenbedrijven hebben een ‘growth mindset’

Bedrijven kregen in 2023 te maken met stijgende inflatie, hogere bedrijfskosten en fluctuerende beschikbaarheid van materialen, en probeerden tegelijkertijd tegemoet te komen aan de voortdurend veranderende voorkeuren van consumenten. Ondanks deze lastige tijd, zijn de meeste organisaties nog steeds vol vertrouwen: 72% van ondervraagden verwacht in 2023 méér inkomsten te genereren dan de voorgaande 12 maanden, en 74% verwacht ook de winst te verhogen. Die ‘growth mindset’ zet in 2024 door. De sector heeft sinds 2019 geen ‘normaal’ jaar meer gekend. Dat heeft ze vooral wendbaar en initiatiefrijk gemaakt. Zo nam Van Loon Groep een belang in Q-group om de kennis en ervaring van de bedrijven op het gebied van vlees en gemak voor foodservice en retail te delen. En Vivera kondigde aan om de komende drie jaar minstens €30 miljoen te investeren in de uitbreiding van haar productlijn, machines en personeelsbestand. 

Trend 2: Automatisering is cruciaal voor het aanpakken van groeibelemmeringen

78% van de ondervraagde bedrijven bevindt zich in een proces van digitale transformatie om de bedrijfsvoering te verbeteren en handmatige processen te vervangen. De adoptie van technologie vertoont al enkele jaren een stijgende lijn. Interessant is vooral de impact die digitale transformatie heeft op de bedrijfsomzet en winstgevendheid. Voedselproducenten en -distributeurs die technologie gebruiken om taken en processen te automatiseren, hebben het afgelopen volledige handelsjaar een iets hogere winstgroei (0,5 procentpunt) ervaren dan bedrijven die afhankelijk zijn van handmatige handelingen. Bepaalde oplossingen leveren significantere resultaten op: ERP-software gebruikers verwachten een 28% hogere winst dan bedrijven zonder geautomatiseerde activiteiten. Bedrijven met PLM-software verwachten zelfs een 31% grotere winstgroei in 2023 dan bedrijven die handmatige processen gebruiken. 

Tot slot

De fundamentele bevindingen uit het onderzoek van Aptean zijn duidelijk: digitale transformatie speelt een cruciale rol bij het mogelijk maken en aanbrengen van tastbare verbeteringen, met als doel de groeistrategieën in voedings- en drankenbedrijven waar te maken. De uitdaging voor 2024 is het vinden van de best passende technologieën om deze doelen te bereiken. Meer weten over de andere trends, en inzicht krijgen in het hoe en waarom? Download dan het rapport.

www.aptean.com

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2023