Zacht fruit van BerryWorld veilig de wereld in
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Zacht fruit van BerryWorld veilig de wereld in

  • 11 oktober 2021
  • Door: Marjolein Straatman

Succes valt of staat vaak bij het kunnen inspelen op een veranderende vraag. Dat geldt ook voor BerryWorld. Het fruitbedrijf levert wekelijks tonnen bramen, frambozen, blauwe bessen en aardbeien aan de retail. Een tiental verpakkingslijnen maakt dat mogelijk. Een elfde is in bestelling.

Van een plotselinge order voor tonnen zacht fruit bovenóp de gebruikelijke hoeveelheden raken ze bij BerryWorld niet zo snel nerveus. De vraag is al enige tijd groot, mede ingegeven door de verhoogde aandacht voor een gezonde lifestyle. Daar is de capaciteit van het bedrijf dan ook op toegerust, met vrij recente investeringen in een 16.000 m2 tellend distributiecentrum voor de opslag en verwerking van fruit. Maar in de loop der jaren ook met de groei van het aantal verpakkingslijnen. Binnenkort worden die uitgebreid naar elf stuks om de vraag naar zacht fruit ook in de toekomst te kunnen blijven behappen. Zo kunnen de punnets (bakjes) met bramen, frambozen, blauwe bessen en aardbeien die het bedrijf verwerkt hun weg blíjven vinden richting retailkanalen in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Scandinavië.

Goede of slechte oogst

De automatiseringsslagen verhogen de capaciteit en leiden tot een relatief korte lead time op de bedrijfsvloer in Made. Zo kan ook de klant die ’s ochtends om acht uur bestelt en de lading dezelfde middag om twee uur in de vrachtwagen op de weg wil hebben worden geholpen, zoals Ad Nouws het illustreert. Hij is operationeel manager bij BerryWorld. Ad: “We spelen kort op de bal. Met de huidige tien lijnen is er een hoge mate van flexibiliteit. Niet alleen de capaciteit, maar ook het aantal mogelijkheden is groot. Zo kunnen we anticiperen op een goede of juist slechte oogst. Inspelen op elk gewenst verpakkingsgewicht door de grote diversiteit aan de voorhanden zijnde sealmallen. En zoals laatst: voldoen aan een plotselinge grote bestelling. In plaats van één machine die voluit moet draaien kan de partij worden verdeeld over verschillende lijnen.” BerryWorld is van origine een Brits en internationaal opererend bedrijf. In Nederland ging het een samenwerking aan met Beekers Berries, dat jaarrond fruit wilde leveren en nu onder die vlag opereert.

Ad Nouws

Plastic reduceren

De aanzet tot het huidige verpakkingsmachinepark werd gegeven toen BerryWorld in 2014 de deksels van de fruitbakjes wilde vervangen door folie. Een wijziging die per bakje tot een plasticbesparing van 33 procent leidt. “Naast de gewenste plasticreductie, was er vanuit de markt vraag naar een betere bescherming van het fruit. De keuze viel daarom op het gebruik van heatfolie en twee verpakkingslijnen van het merk Proseal”, zegt Ad. Leverancier van de lijnen is Sismatec uit Almelo, dat Proseal al zo’n 15 jaar vertegenwoordigt. Het bedrijf levert sinds 1963 verschillende verpakkingsoplossingen en machines die voedsel kunnen doseren, wegen en verpakken. Aan AGF-bedrijven, maar ook aan de sectoren Wild & Gevogelte, Brood & Patisserie, Vis en Vlees.

Zoals ook voor andere klanten geldt, is er met het Noord-Brabantse fruitbedrijf een lange en prettige samenwerking aldus commercial director bij Sismatec, Gerrit Tijhof. “Al doende en in goed contact met Ad hebben we geleerd wat belangrijk is voor BerryWorld en hebben we de verpakkingslijnen zo goed mogelijk kunnen integreren in de bedrijfsprocessen. Waar nodig springen we bij met service en onderhoud, al doet BerryWorld ook veel zelf. We weten wat we aan elkaar hebben.”

Ad Nouws (l) en Gerrit Thijhof

Innovatie

Sismatec speelt met hun verpakkingsoplossingen in op ontwikkelingen, waaronder de noodzaak tot verduurzaming. Ook onderzoekt het bedrijf voortdurend nieuwe mogelijkheden die zijn klanten van nut kunnen zijn. “De verpakkingsindustrie staat bol van de innovatie”, merkt Jasper Slaghekke op. Hij is verantwoordelijk voor de marketing en sales van het Almelose bedrijf. “Zo is de komst van hersluitbare folie een enorme winst in de strijd tegen voedselverspilling. Steeds meer bedrijven zien in dat verschillende materialen kunnen worden uitgerust met een topseal. Daarnaast is bijvoorbeeld de komst van breekverpakkingen, eveneens in te zetten voor fruit, interessant. Ze spelen in op de stijgende behoefte aan gemak.”

Zoektocht

Niettemin blijft de industrie uitdagingen op haar pad vinden. De zoektocht naar personeel bijvoorbeeld. Voor een groot deel vervangt automatisering al handjes. Ad ziet verdere automatisering binnen BerryWorld als een volgende stap. “Op dit moment worden de bakjes fruit nog handmatig door onze medewerkers in dozen geplaatst; een handeling die in de toekomst ook kan worden verricht door een casepacker. Uiteindelijk willen we natuurlijk wel blijven voldoen aan de vraag vanuit de markt.”

www.berryworld.com
www.sismatec.nl 

Beeld: ©Peter Roek

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2021