Voorverpakte groente en fruit zijn niet meer weg te denken uit de supermarkt. Maar een verpakking is pas compleet als de juiste informatie erop staat. IQ Packing en Espera kunnen daardoor veel voor elkaar betekenen.
Bij IQ Packing in Waddinxveen en Hazeldonk verpakken ze groente en fruit. In Hazeldonk is het vooral zacht fruit, zoals blauwe bessen, dat over de verpakkingslijnen gaat. In Waddinxveen gaat het van kurkuma tot gember, van passiefruit tot mango. En vanaf week negen zijn het weer aubergines, tomaten, paprika’s en citrusfruit. Verpakken kunnen ze hier als geen ander. Dat komt mede door het machinepark waarover IQ Packing beschikt. Flowpack, topseal, rekfolie, netverpakking; noem een verpakking en IQ Packing kan het leveren. “We zijn breed georiënteerd en heel flexibel. Als klanten vandaag bellen met een spoedklusje kunnen we dat vrijwel altijd aanpakken,” vertelt directeur Rob Bondt. “Hoe dat kan? Omdat wij veel machines hebben.”
Rob is een ondernemer pur sang, heeft een neus voor trends en durft op basis daarvan risico’s te nemen. Hij investeerde in Natural Branding, de lasertechniek waarmee je informatie in het product brandt. Drie jaar geleden kocht hij een machine voor het verpakken van blauwe bessen zonder dat hij nog maar een klant had. Rob: “Mijn aandeelhouders hadden bedenkingen. ‘Hoe weet je dat het een trend gaat worden, heb je al klanten?’ Natuurlijk wist ik niet honderd procent zeker dat het een juiste investering was. Maar als ondernemer moet je risico’s durven nemen. Ik merkte dat supermarkten steeds vaker om andere volumes vroegen en dat wij de voorverpakte blauwe bessen van onze internationale toeleveranciers steeds vaker moesten ompakken. En dus moest ik die machine eerst hebben. AGF is immers daghandel; als je vandaag een nieuwe klant hebt, moet je morgen kunnen leveren.”
Een ander voorbeeld van machines die IQ Packing in de productiehal heeft staan, zijn de volautomatische weeg- en uitprijsmachines (type ES 7001) van Espera. De weegfunctie zorgt ervoor dat het etiket alleen wordt aangebracht als het minimale gewicht ook daadwerkelijk overeenkomt met de vermelding op het etiket. Een medewerkster vult handmatig kartonnen schaaltjes met kurkuma op een weegschaal. Daarna rollen ze over de lijn waar ze eerst worden voorzien van een flowpack. Na de dubbelcheck op de weegschaal volgt het etiket met gewichtsvermelding. Als het om een harde soort groente of fruit gaat, kan de machine wat steviger aandrukken. Maar gaan er druiven over de lijn, dan stempelt de machine extra voorzichtig.
Wanneer het ‘Hollandseizoen’ in week negen aanbreekt, draait de ES 7001 op volle toeren voor paprika’s, de 3-in-1 paprikastoplichten en tomaten. Wat de ene dag wordt besteld, ligt vaak de volgende dag al in een supermarkt. Of het nu winter, voorjaar, zomer of herfst is, machines die stilstaan kan Rob zich niet permitteren. De betrouwbare relatie die hij met Espera’s AGF-expert Mischa Schmitz heeft is daarom van levensbelang. “Een machine aanbieden voor een aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding is het moeilijkste niet,” vindt hij. “Het gaat erom wat je te bieden hebt op het moment dat er een storing optreedt, terwijl er dertig pallets paprika’s de volgende dag de deur uit moeten. Op zo’n moment weet ik dat ik op Espera kan rekenen.” Als het om AGF gaat, weet Mischa van de hoed en de rand. “Het is een zeer dynamische branche. Dat betekent dat ook wij dynamisch moeten zijn. Als Rob iets voor ogen heeft kan hij mij bellen en zeggen: ‘Over drie weken moet ik die machine hebben!’ In zo’n geval zorg ik altijd voor een oplossing, vrijwel geen verpakking is onze machines vreemd.”
Een verpakking is een goed middel om je te onderscheiden van je concurrenten en emotie op te wekken. De ‘minder plastic’-trend staat volgens Rob met stip op nummer één. “De schalen druiven krijgen nu geen dekseltje maar een folie. En de plastic verpakkingen en rekfolies worden steeds vaker vervangen door appels in kartonnen schalen en gelaserde komkommers. Nadeel is wel dat de houdbaarheid achteruit holt en dat je als consument de kwaliteit van het product minder goed kunt beoordelen. De Nederlandse consument wil minder plastic, maar is ook verwend met perfecte producten waaraan niets mankeert en dan is karton minder praktisch. Het blijft dus zoeken naar de juiste middenweg.”
In Hazeldonk speelt IQ Packing in op een ándere belangrijke trend met het verpakken van blauwe bessen. De bessen komen na twee weken op zee binnen en worden koud verpakt in shakers; van die bekers met snoepfruit. Rob gebruikt twee Espera etiketteermachines van het type ES 1223 en ES 1101. “Perfecte machines om deze bekers aan de zijkant netjes te voorzien van een etiket,” aldus Rob. En dan snel naar de winkel, waar de consument dankzij deze verpakking wordt verleid tot gezond snoepen.
www.espera.nl
www.iq-packing.nl
Beeld: Eerste foto: Mischa Schmitz (Espera-Nederland) en Barry Bondt (IQ Packing en zoon van Rob Bont) op locatie Hazeldonk
© Peter Roek
Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2019