De inhoud en herkomst van ieder product - of het nu een chocoladereep of luxe handtas betreft – in de supply chain is digitaal te volgen. Dat biedt mogelijkheden in het realiseren van recyclingdoelen. GS1 Digital Link kan daarin een welkome schakel zijn.
De bewustwording onder consumenten over duurzaamheid neemt toe. Webshops en producenten plaatsen artikelen online en daarbij is ook informatie over inhoud en herkomst zichtbaar. Een grote uitdaging voor bedrijven is om vervolgens de juiste tools in te zetten; niet alleen voor het duurzaam vermarkten van producten, maar ook om deze duurzaam te houden gedurende de hele levenscyclus. Die tools zouden schaalbaar, wereldwijd te gebruiken én impact moeten hebben.
De standaard ‘GS1 Digital Link’ koppelt GS1-identificatienummers (GTIN) in webadressen aan online informatie, bijvoorbeeld over de verpakking, de inhoud, de herkomst én de eindbestemming van een product. Het slaat een brug tussen de informatiebehoefte onder consumenten en de productinformatie die op internet beschikbaar is, en kan als ‘spil in het web’ dienen in het recycling van producten én in bewustwording van duurzaamheid.
Verpakkingstechnieken verbeteren snel. Elke verpakking en elk product krijgt door een geserialiseerde barcode of QR-code een eigen identiteit. Consumenten die het product en de verpakking scannen, maken verbinding met de digitale product-identiteit. Door te scannen is het ook mogelijk om de supply chain van een artikel inzichtelijk te maken. Voor producenten en retailers is dit een unieke kans om te laten zien wat ze doen om een artikel, nadat het is geproduceerd, een zo duurzaam mogelijk leven te geven. De supply chain informatie over het product die met behulp van GS1 Digital Link aan elkaar is te knopen, kan het recyclingbewustzijn stimuleren. Diverse apps spelen hier al op in. Zo is er een app die Spaanse klanten van een supermarktketen toont hoe ze individuele producten kunnen recyclen. De app plaatst artikelen in voorgedefinieerde prullenbakken, zodat consumenten direct zien welk soort afval het betreft én waar ze het kunnen weggooien. Sterker; de consument die de app op de juiste wijze gebruikt, krijgt punten toebedeeld die korting opleveren op de aanschaf van vergelijkbare producten.
Er is een groeiende bewustzijn onder producenten, retailers en consumenten. Meer transparantie over de milieu-impact van diverse materialen is wenselijk, net als het belang van duidelijker communicatie over recyclingmethoden. In de VS is al een aantal bedrijven gestart met het gebruik van GS1 Digital Link. GS1 innovatiemanager Frits van den Bos: “We willen ook in Nederland graag een pilot starten. Ik roep bedrijven op die hierin samen met ons willen optrekken. Dat hoeft echt niet heel groots. Klein beginnen is het advies, zeker voor fabrikanten en retailers: start bijvoorbeeld met een QR-code waarin de GS1 Digital Link staat en leidt dit naar een eenvoudige webpagina met interessante informatie voor de consument.”
Beeld: ©Pedrosalaverria/Shutterstock.com
Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2019