Trial and error bij de ontwikkeling van een bio-antischuimmiddel
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Trial and error bij het creëren van bio-antischuim­middel

  • 13 mei 2024

Bij de verwerking van verse groenten en peulvruchten ontstaat schuim. Toen Coroos in Kapelle ook bio-producten ging verwerken, ontwikkelde het bedrijf samen met Van Meeuwen Additives een biologische schuimremmer. Een complex traject, maar het leverde een bio-antischuimmiddel op dat het onder alle omstandigheden goed doet.

Coroos behoort tot de Europese top-3 van producenten van verse groenten en peulvruchten in glas en blik. Wekelijks worden er in Kapelle een miljoen potjes en blikjes gevuld. Dit loopt op naar 1,1 tot 1,3 miljoen in het versseizoen. In het productieproces worden de grondstoffen door de fabriek verpompt, waarbij opgeklopte eiwitten voor schuimvorming zorgen. Dit schuim kan het productieproces verstoren, maakt de werkvloer gevaarlijk glad en is niet hygiënisch. De oplossing is het toevoegen van schuimremmers, aanvankelijk op siliconenbasis. Sinds Coroos in 2018 overging op bio-producten, wordt gebruikgemaakt van een biologische schuimremmer. Het product is in samenwerking met Van Meeuwen Additives ontwikkeld.

Dynamische omgeving

Jacco Bras, Manager Sanitation bij Coroos startte samen met Roderick Van de Weg van Van Meeuwen Additives in 2018 het traject om een biologisch/organische schuimremmer te ontwikkelen. Jacco: “Ik legde mijn vraag neer bij Roderick. Hij kwam terug met een aantal voorstellen. We zijn de vloer op gegaan en hebben een aantal producten geprobeerd. Het was een kwestie van trial en error om tot de ultieme oplossing te komen. Zo probeer je tot het ultieme product te komen en we zijn naar mijn mening een flink eind op weg. De afgelopen jaren zijn we tot een goede schuimremmer gekomen.” 

“Het is een complex traject voor een brede range aan producten. Soms dachten we het gevonden te hebben,” vervolgt Roderick. “Maar dan kregen we in de productie te maken met andere parameters, bijvoorbeeld hogere temperaturen of meer eiwituittreding omdat de grondstof iets andere specificaties had. Ook de weersomstandigheden zijn van invloed. Je werkt in een dynamische omgeving. Het vergt continu sturen om een antischuimmiddel te vinden die daarop aansluit.” De zoektocht leverde een schuimremmer op die het onder alle omstandigheden goed doet. Mocht er een andere situatie ontstaan, dan kan er snel worden bijgesteld. “Roderick is nooit verder weg dan één telefoontje”, zegt Jacco.

© Coroos

Efficiënter

Juist vanwege de wisselende parameters gebruikte Coroos in de gewone productie altijd twee verschillende schuimremmers. Met de overstap naar bio-producten is bewust gekozen voor één bio-antischuimmiddel. “Dat doet het goed tot zeer goed bij al onze producten, bio en niet-bio. Het productieproces is hierdoor veel efficiënter,” aldus Jacco. “Ons antischuimsysteem bestaat uit dunne slangetjes die door de hele fabriek lopen,” legt hij uit. “Soms kostte het een halve dag om deze te legen en te spoelen. Je kunt het risico niet nemen dat het leidingwerk niet schoon is. Als je tijdens een onaangekondigde audit niet kunt aantonen met een biologisch product te werken, word je daar keihard op afgerekend. Het biologische eindproduct wordt dan niet goedgekeurd. Door alleen gebruik te maken van één bio-schuimremmer neem je dit risico weg. Het is bovendien makkelijker in het voorraadbeheer.”

Kosten

Toenemende aandacht voor voedselveiligheid en strengere regelgeving leiden tot hogere kosten voor voedselproducenten. Het bio-antischuimmiddel dat Coroos gebruikt, is volgens Jacco bijna drie keer duurder dan een conventioneel middel. Roderick erkent dat de bio-middelen meer kosten, maar wijst erop dat het een kleinere markt is. “Het is zeldzamer. We hebben in 2018 een speciaal traject opgezet toen we de biologische trend zagen opkomen. En ons organisch antischuim voldoet aan de strenge regels van Skal. Daar zijn we op geaudit.” 

© Coroos

Relatie

Met de huidige verstoringen in de logistieke keten is het volgens Roderick een grote uitdaging om grondstoffen op tijd en tegen een zo goed mogelijke prijs binnen te krijgen. Vervanging door goedkopere of andere producten is geen optie. “Je krijgt dan een ander product. Dat doen we nooit zonder overleg met klanten. Toen we begin 2021 verbetering zagen in de corona-situatie, besloten we zoveel mogelijk voorraad in te slaan. Onze reguliere klanten konden we daardoor altijd beleveren. We gaan voor langetermijnrelaties.” Datzelfde geldt voor Coroos, vertelt Jacco: “We blijven weg van spreadsheets, en gaan voor de relatie. Je neemt niet elk jaar een andere leverancier omdat die goedkoper is. Gun elkaar marge en zorg voor continuïteit. Op een moment van extreme prijsstijgingen belde Van Meeuwen mij: of ik nog snel wilde bestellen tegen de oude prijs. Dat is wat je wilt in een relatie.” 

MVO

Retailers stellen steeds hogere eisen voor voedselveiligheid. Daarnaast leggen ze meer nadruk op maatschappelijk verantwoord ondernemen, en eisen dit ook van hun toeleveranciers. Jacco houdt hier rekening mee, bijvoorbeeld bij zijn keuzes voor leveranciers. “Het zit nog niet in ons dna, maar we zijn er wel mee bezig. Zo kiezen we indien mogelijk voor de partij met de meeste aandacht voor MVO. En bij onze nieuwbouw, nodig om de opslag te centraliseren, houden we in de dakconstructie al rekening met de plaatsing van twintigduizend vierkante meter zonnepanelen. Ons productiewater gaat na zuivering niet meer de Westerschelde in, maar naar boeren in de omgeving als sproeiwater.” Ook Van Meeuwen vindt duurzaamheid belangrijk. “We zijn EcoVadis gecertificeerd en proberen elk jaar die rating omhoog te krijgen.”

Om de piek in het productieproces, van half juni tot half oktober, zoveel mogelijk af te vlakken, wordt meer ingezet op peulvruchten die al geschoond en gedroogd en klaar voor productie zijn. “De piek zit niet zozeer in het volume maar in het productieproces. Verse groenten hebben meer bewerkingen dan peulvruchten,” legt Jacco uit. “Daarnaast werken we aan productinnovaties als nieuwe fruit- en groentemixen, een vegan tuna (in de testfase) en aan verpakkingen waarmee andere markten worden bediend. Ook  proberen we de winterproductie op te schroeven, waardoor er minder fluctuatie in personeelsbestand nodig is. Het is een heel dynamische markt’, besluit hij enthousiast. “Ik werk er al veertig jaar, en ieder jaar is anders!” 

www.vanmeeuwen.com
www.coroos.nl

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2024