Eind vorig jaar werd de Azura Groep de eerste tomatenproducent en supermarktleverancier die voor al haar activiteiten CO₂-neutraliteit bereikte; van de boerderij tot aan het bord van de consument. In maart 2021 wordt dit ook zichtbaar voor de consument met een logo op de verpakkingen.
Azura is een particulier Frans-Marokkaans familiebedrijf en een van de wereldleiders in de tomatenproductie. Sinds haar oprichting in 1990 maakt de onderneming gebruik van seizoensgebonden productieprocessen met natuurlijke warmte en zonlicht, zodat er geen enkele andere energiebron nodig is voor het verwarmen van de kassen. Hierdoor hebben deze tomaten van nature een lage ecologische voetafdruk: de totale broeikasgasuitstoot van een Azura-tomaat (‘from farm to fork’) bedraagt 1,26 kg CO₂ per kg tomaat. Céline Montauriol, directeur MVO van de Azura Groep: “Jaarlijks wordt er bijna 192.000 ton CO₂ gecompenseerd. Een speciaal hiervoor ontworpen logo maakt dat binnenkort zichtbaar op onze verpakkingen. Dit initiatief sluit aan bij onze langetermijnstrategie: de consument kwalitatief hoogwaardige, toegankelijke en milieuvriendelijke producten aanbieden.”
Tien jaar geleden begon Azura met het meten van haar milieu-impact aan de hand van de LCA-methode (Life Cycle Assessment) volgens de internationale ISO-standaardnormen 14040 en 14044. Doel: het verbeteren van de landbouwpraktijken. “De LCA meet de effecten van de activiteiten op het milieu (met name de CO₂-uitstoot) en bestrijkt de volledige productlevenscyclus,” legt Céline Montauriol uit. “Dus de grondstoffen, de productie (van zaad tot fruit), de verpakking, het producttransport, de opslag en de bewaring op de distributielocatie. De berekeningen omvatten alle door ons geproduceerde tomaten, ongeacht de bestemming. Maar ook de uitstoot van CO₂ die wordt gegenereerd door de productie van de aromatische kruiden en eetbare bloemen die door ons worden geproduceerd.” Dankzij diverse verbeteringen is de CO₂-uitstoot van het bedrijf de afgelopen 10 jaar met 20% afgenomen. Hun doelstelling voor de komende jaren is de uitstoot nóg verder te verminderen, in lijn met het in 2010 gelanceerde plan.
Céline Montauriol
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen gaat verder dan het klimaat, vindt Azura. In samenwerking met de firma Climate Partner (een internationale onafhankelijke onderneming gespecialiseerd in klimaatbescherming) heeft de tomatenproducent daarom twee compensatieprojecten geselecteerd die aansluiten bij de waarden en doelstellingen van het bedrijf. Het gaat om de bouw van een windmolenpark in de regio Tanger-Tétouan in Marokko (Gold Standard CER gecertificeerd), en om een project in Tambopata, Peru, dat door het beschermen van 300.000 hectare van het Amazoneregenwoud 400 gezinnen in staat stelt om te leven van de productie van paranoten (Verified Carbon Standard project, CCBS Gold Level gecertificeerd). En in samenwerking met de Albert Heijn Foundation financierde Azura de bouw van het grootste educatief-para-medisch centrum voor gehandicapte kinderen en volwassenen in het zuiden van Marokko.
“Vanaf maart 2021 staat het nieuwe ‘100% carbon neutral’-logo op alle tomatenverpakkingen die in de detailhandel worden verkocht”, vervolgt Céline Montauriol. “Het logo is voorzien van een QR-code. Met één simpele klik krijgt de consument daarmee toegang tot relevante informatie op onze website. Daar informeren we de consument over de projecten die we steunen, het CO₂-compensatievolume en andere acties die we de afgelopen jaren hebben uitgevoerd ter vermindering van de ecologische voetafdruk. Hierbij komen álle aspecten van de productieketen aan bod. Denk aan het verlagen van het verpakkingsgewicht met bijna de helft (-43% sinds 2010) waarmee 1.200 ton plastic is bespaard sinds 2015, maar ook aan het verbeteren van de afvalrecycling. Verder introduceerden we in juli 2019 de ‘Zero Pesticide Residue-aanpak en ondersteunen we van de ontwikkeling van lokale gemeenschappen met onderwijs en bijvoorbeeld toegang tot drinkwater, dankzij de Azura Foundation. We blijven duurzame ontwikkeling op de kaart zetten; een ecologisch verantwoorde en sociale aanpak die is opgebouwd rond al onze activiteiten, werknemers en consumenten.”
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2021