Azura Groep: Eerste tomatenproducent 100% CO₂-neutraal
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Azura Groep: Eerste tomatenpro­ducent 100% CO₂-neutraal

  • 18 december 2020

Eind 2020 wordt de Azura Groep, een van de marktleiders in de groenten- en fruitproductie, de eerste tomatenproducent en supermarkt leverancier die voor al haar activiteiten CO₂-neutraliteit bereikt, van de boerderij tot aan het bord van de consument.

Hiermee wordt jaarlijks bijna 192.000 ton CO₂ gecompenseerd. Met het speciaal hiervoor ontworpen logo zal deze verantwoorde manier van produceren voor de consument zichtbaar worden op de verpakkingen. Het initiatief sluit aan bij de langetermijnstrategie van Azura: de consument kwalitatief hoogwaardige, toegankelijke en milieuvriendelijke producten aanbieden.

Natuurlijke en onverwarmde productie

Sinds haar oprichting in 1990 maakt de Azura Groep gebruik van seizoensgebonden productieprocessen met natuurlijke warmte en zonlicht, zodat er geen enkele andere energiebron nodig is voor het verwarmen van de kassen.

Hierdoor hebben Azura-tomaten van nature een lage ecologische voetafdruk: de totale broeikasgasuitstoot van een Azura-tomaat (from farm to fork, van de boerderij tot aan het bord van de consument) bedraagt 1,26 kg CO₂/kg tomaat.

De levenscyclusanalyse

In 2010 is Azura begonnen met het meten van haar milieu-impact aan de hand van de LCA-methode (Life Cycle Assessment) volgens de internationale ISO-standaardnormen 14040 en 14044, met als doel het verbeteren van de landbouwpraktijken. Hierdoor is de CO₂-uitstoot van Azura de afgelopen 10 jaar met 20% afgenomen.

Uniek logo

Vanaf december 2020 wordt alle CO₂-uitstoot van Azura gecompenseerd en vanaf maart 2021 zal deze milieuvriendelijke inzet zichtbaar worden op alle Azura tomatenverpakkingen die in de detailhandel worden verkocht.

Azura’s CO₂-neutraliteit zal herkend worden met een "100% carbon neutral" -logo, waarmee de consument ingelicht wordt over Azura’s inspanningen voor het milieu. Het logo is vormgegeven met de “A” van Azura en een QR-code. Met één simpele klik krijgt de consument toegang tot relevante informatie op de website van Azura. Via de QR-code wordt de consument geïnformeerd over de door Azura gesteunde projecten, het CO₂-compensatievolume en over alle andere acties die Azura de afgelopen 10 jaar heeft uitgevoerd ter vermindering van de ecologische voetafdruk.

azura-group.com

Bron: Azura Group