Sismatec levert een breed assortiment aan machines van hoge kwaliteit voor de voedselindustrie, maar miste op het gebied van bewerken en bereiden van voedsel een partner. Schomaker levert die machines en vindt in Sismatec die ideale partner voor de Beneluxmarkt.
Sismatec uit Almelo integreert verschillende machines van louter A-merken voor het bereiden, bewerken, portioneren, vullen, doseren, wegen en verpakken van met name voedsel. Door hun aanpak kan het complete proces van bereiden tot en met verpakken van voedsel in één lange productielijn gebracht worden. “Wij koppelen de verschillende processtappen aan elkaar”, verduidelijkt Egbert Roerink, sales- en marketingmanager bij Sismatec. “Daardoor wordt het proces geoptimaliseerd, is de output hoger en zijn er minder handjes nodig in het proces. Met als gevolg dat het waardevolle personeel op andere plekken ingezet kan worden en een bedrijf kan doorgroeien.” Egbert Roerink ziet in de praktijk dat het steeds moeilijker wordt goed personeel te werven in de voedingsmiddelenindustrie. De proceslijnen die Sismatec samenstelt zijn vooral voor de voedingsindustrie op de segmenten AGF, brood, vlees en vis, wild en gevogelte en zuivel. “En een beetje farmacie”, vult hij aan. “Door de samenwerking zijn we een nog bredere leverancier geworden. Het grote voordeel voor de klant is dat ze één aanspreekpunt en één technische dienst hebben.”
Met de machines van Schomaker Technik kan Sismatec ook op het gebied van het bereiden van voedsel de processen verder optimaliseren. “Het is een welkome aanvulling. We bieden nu een productgroep op het gebied van garen, frituren, wellen, paneren, kruiden en bakken”, somt Egbert op. “We kunnen daarvoor allerlei hittebronnen gebruiken. We kijken naar de beschikbaarheid van energie bij de klant om zo gunstig mogelijk te produceren.” Hij noemt het voorbeeld van een gaarlijn, een oven, die uiteraard op gas kan draaien. “Dat is op dit moment kostentechnisch het meest gunstig, maar dat kan op termijn, gezien de situatie in Nederland met het steeds meer dichtdraaien van de gaskraan in Groningen, veranderen. Voor bedrijven die daarop vooruit lopen bieden we ook elektrische gaarlijnen. Net over de grens in Duitsland krijgt de voedingsindustrie subsidie voor gas, dus Europees is er nogal wat discrepantie in beleid”, merkt hij op. “We bekijken in samenspraak met de klant wat vanuit hun visie het optimale scenario is. We maken bespreekbaar wat er in de toekomst met gas gaat gebeuren.” Het ene bedrijf heeft een groener hart dan het andere volgens hem. “Je ziet steeds meer bedrijven die vaker rekening houden met de CO2-footprint en een positieve bijdrage willen leveren aan de klimaatdiscussie”, aldus Egbert.
Schomaker Convenience Technik is sinds 1999 actief op het gebied van machines voor de voedingsindustrie. In eerste instantie door het opknappen, aanpassen en verkopen van gebruikte machines. “Mijn vader en moeder hebben het bedrijf in de afgelopen 20 jaar stap voor stap opgebouwd en ontwikkeld tot een specialistisch productiebedrijf in wikkelmachines, kruiden- en marineersystemen, paneerinstallaties, friteuses en kookovens en koel- en spuitsystemen”, vertelt Dennis Schomaker. Langzaam neemt Dennis het stokje van zijn vader Herman over. Het familiebedrijf is gevestigd in Hilter am Teutoburger Wald, nabij Osnabrück. “We maken machines van hoge kwaliteit en bieden een hoge servicegraad aan onze klanten”, verduidelijkt Dennis. “Voor de Nederlandse markt zochten we naar een sterke partner die dezelfde servicegraad kan bieden. Het werd Sismatec, omdat ze een uitstekende servicedienst hebben die door het hele land snel bereikbaar is.” De samenwerking gaat dus veel verder dan een partnership voor verkoop in Nederland en België. “Onze servicemonteurs worden bijgeschoold door de monteurs van Schomaker. Deels in de productiehal van Schomaker, maar ook door ‘learning on the job’”, schetst Egbert.
Het valt niet mee om technisch personeel te vinden, maar Sismatec heeft daar nog geen moeite mee. “We zijn een erkend leerbedrijf en pikken bij de stagiaires de technische pareltjes ertussenuit”, zegt hij. “We hebben korte lijnen en een platte organisatie. Dat vinden onze monteurs wel prettig. Ze werken zelfstandig en krijgen veel vrijheid. Dat brengt verantwoordelijkheid met zich mee. Ze moeten niet alleen technisch heel goed zijn, maar ook sociaalvaardig en klantgericht kunnen denken.” De servicedienst van Sismatec is 24 uur per dag 7 dagen in de week bereikbaar. “Bij ons mag de klant rekenen op een professionele service, omdat we weten hoe belangrijk dit is voor productiebedrijven”, legt Egbert uit. “Het onderhoud dat we uitvoeren is veelal preventief. Dit kan op aanvraag, maar ook volgens een ‘op maat gesneden’ service-overeenkomst.”
www.sismatec.nl
www.schomaker-tec.de
Beeld: © Dick Leseman
Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2019