Jaarlijks wordt Nederland met Koningsdag weer met de neus op de feiten (en op met Salmonella en Listeria besmette hamburgers en satéstokjes) gedrukt: op de vrijmarkten is het slecht gesteld met de hygiëne. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) zit er bovenop. Ook dit jaar struinden de inspecteurs weer de kraampjes af om voedselverkopers te inspecteren. Waarom? Niet om ‘even lekker boetes uit te delen’, wat ze zeker wel doen. Wel om de consument te beschermen.
De afgelopen maanden heeft de NVWA nadrukkelijk de zichtbaarheid en aandacht voor voedselveiligheid, ook in de zakelijke sector, verder vergroot: ongeveer 52% van de beschikbare capaciteit wordt ingezet op het terrein van voedselveiligheid. Dat staat in de ‘Voortgangsrapportage nr. 1 Actieplan Voedselveiligheid’ die door de ministers Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en Bruins voor Medische Zorg en Sport in april naar de Tweede Kamer is gestuurd. In het najaar volgt de tweede voortgangsrapportage van dit Actieplan.
Vanaf 1 juni 2019 heeft Nederland ook een nieuw instituut voor voedselveiligheid. RIKILT Wageningen University & Research en het Laboratorium voor Voeder- en Voedselveiligheid van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) vormen vanaf dan samen een nieuw instituut: ‘Wageningen Food Safety Research (WFSR)’. Het nieuwe instituut kan de laboratoriumondersteuning voor de NVWA en Rijksoverheid effectiever en kennisintensiever uitvoeren. (Een bundeling van krachten zien we trouwens overal en in de hele keten steeds vaker: bitter noodzakelijk voor een circulaire economie).
Een van de aanbevelingen uit de Voortgangsrapportage luidt: ‘Garandeer dat de voedselveiligheid de hoogste prioriteit krijgt en niet afgewogen wordt tegen andere waarden en belangen. Draag er zorg voor dat het primaire belang van voedselveiligheid in de hele organisatie wordt gedeeld en álle medewerkers daarvan doordrongen zijn.’
Waarom je ook in je bedrijf de krachten moet bundelen? Niet omdat een recall lastig en ingewikkeld is, je geld kost en het bedrijfsimago schaadt. Niet om de gang naar de rechter te voorkomen. Wel om de consument te beschermen. Wie zeg je? ‘De’ consument? Dat zijn we allemaal. Dat ben jijzelf.
Judith Witte
[email protected]
Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2019