De consument wordt zelfbewuster. Steeds vaker gaat hij gewapend met zijn smartphone de winkel in. Er zijn allerlei apps die hem helpen de weg te vinden in het ondoorzichtige woud van, al dan niet gezonde producten en de beste aanbiedingen.
Booming is de app ‘Boodschapp’ waarmee de consument makkelijk en snel de samenstelling en prijs van voedingsproducten in supermarkten kan vergelijken. De app Questionmark geeft na het scannen van de barcode het product een cijfer op basis van dierenwelzijn, milieu, mensenrechten en volksgezondheid. De app ‘Koken met aanbiedingen’ stuurt dagelijks een recept met producten die op dat moment in de aanbieding zijn. En wie helemaal geen zin heeft in de supermarkt, kijk op Buitenmarkt, een app die helpt met het vinden van de dichtstbijzijnde producten van ’t platteland.
De populaire applicatie ‘Appie’ van Albert Heijn is sinds kort zelfs beschikbaar voor Android Wear-smartwatches. De Android Wear-app is te gebruiken door een koppeling met een Android-smartphone waarop de Appie-app is geïnstalleerd. Je gemaakte boodschappenlijstje wordt geordend in de juiste looproute, en boodschappen kunnen worden afgevinkt. Handig toch?!
Kopen doen ze wel, nu de economie weer wat aantrekt. Het gaat de laatste tijd hartstikke goed met de omzet van de supermarkten, zo blijkt uit nieuwe cijfers van GfK, die op 1 april 2015 werden vrijgegeven. En dat is geen grap. De gezamenlijke verkopen groeiden in het eerste kwartaal dit jaar naar ruim 8,3 miljard euro. Dat is 1,6 procent meer dan in dezelfde periode in 2014. Zondag wordt een steeds belangrijkere dag voor Nederlanders om boodschappen te doen; inmiddels doen ruim zes op de tien huishoudens weleens een boodschap op zondag. De zondagse verkopen van de supermarkten namen vorig jaar met 30 procent toe, tot in totaal bijna 1,2 miljard euro.
Kortom: er is geen tijd om achterover te leunen en op je lauweren te rusten! Je moet als foodproducent én als supermarkt steeds meer ‘uit de kast trekken’ met een doordachte visie en slim schapmanagement om die zelfbewuste consument te verleiden.
Judith Witte
[email protected]
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2015