Transparantie bij Groothedde
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Transparantie bij Groothedde

  • 14 april 2015
  • Door: Judith Witte

Vleesspecialist Groothedde uit Vaassen levert runder- en varkensvlees van zorgvuldig geselecteerde leveranciers, hoofdzakelijk aan retail, vleeswarenindustrie en horeca-groothandel. Hoe houd je zowel afnemer als toeleverancier tevreden? Henny en René Groothedde vertellen over hun aanpak.

Groothedde betrekt haar producten van zorgvuldig geselecteerde (hoofdzakelijk buitenlandse) leveranciers. In Nederland worden de producten gedistribueerd naar de afnemers. “Door de diversiteit van leveranciers verspreid in heel Europa, zijn we in staat continue levering te garanderen van standaard kwaliteit,” vertelt Henny. Samen met  zijn zoons Jos en René voert hij de dagelijks leiding. Groothedde adviseert zowel leverancier als klant: over kwaliteitsvoering bijvoorbeeld en over lokale verschillen in vleesgebruik, -consumptie en wettelijke eisen. Henny: “Onze plek in de keten zie ik als een soort spilfunctie: we nemen onze klanten de complete zorg uit handen. Peilers in de bedrijfsvoering zijn kwaliteit leveren, transparantie, zorg voor dierenwelzijn en milieu. Het fundament: het oprecht willen ontzorgen van zowel producent en afnemer.

Hoogwaardige kwalitatieve producten

“We leveren een grote variëteit van hoogwaardige kwalitatieve producten die exact aan de wensen en specificaties van onze afnemers voldoet; van technische delen tot individueel voorverpakt vlees. Daar ligt onze kracht denk ik,” zegt René. “Wij kennen de klantspecificaties, en overleggen veel met de producenten. Bij een nieuw artikel is er altijd iemand van ons bij om het proces te begeleiden en controleren. We doen professionele kwaliteitscontroles, begeleiden de afgesproken snitten en zorgen voor de logistiek.”

Henny vult aan: “We brengen in beeld wat er kan. Dat is voor al onze partners, dus zowel de leverancier als de afnemer, interessant. De supermarktorganisatie kan gebruik maken van onze kennis, we geven open en eerlijke informatie. Eerlijk zijn is trouwens sterk in ons eigen belang. We zijn ons er zeer van bewust dat als wij dingen zeggen die niet waar zijn, wij er later op worden afgerekend. Dat willen we absoluut niet.”

Goed verhaal

Er valt trouwens ook niets te verbergen, integendeel. Met de inkopers van supermarkten en andere klanten bezoeken ze geregeld hun leveranciers; om hen te laten zien hoe de dieren opgroeien, waar ze worden geslacht en uitgebeend. Leveranciers worden op hun beurt meegenomen naar de supermarkten en andere klanten; om te bekijken hoe hun producten er bij liggen. Op de vraag of in deze houding een verklaring ligt voor het succes, antwoordt Henny met een volmondig en resoluut “Ja!” René schiet in de lach en vult aan: “We zetten in op het leveren van uitsluitend kwaliteitsproducten met een goed verhaal: transport, milieu, diervriendelijkheid, een volledig transparante keten, noem maar op; alles moet kloppen. We willen alleen producten afleveren waar we zelf voor 100% achter kunnen staan.”  

’Dit project is interessant voor boeren én afnemers. De hele keten wordt er beter van’

Dierenwelzijn

Dierenwelzijn en milieuprogramma’s staan bij Groothedde dan ook hoog in het vaandel.

“Wij betrekken onze producten van bedrijven die voorop lopen in dierenwelzijn en duurzaamheid en zien er continu op toe dat regels worden nageleefd. Varkensvlees bijvoorbeeld leveren we vanuit van Tönnies Fleisch, Duitsland, het modernste varkensslacht- en verwerkingsbedrijf in Europa. We komen 6-7 keer per jaar op een bedrijf. Zo weten we exact wat er gebeurt. Bovendien doen we ook eigen audits.”

Rundvlees uit Ierland komt uitsluitend van de Europese runderslachter ABP Foodgroup. ABP investeert continue in de bedrijven, maar ook in training voor medewerkers op alle niveaus. Henny Groothedde: ,,Bij ABP wordt al jaren gewerkt aan het verbeteren van het dierenwelzijn en milieu. Het vlees dat wij importeren, komt van boerderijen die aangesloten zijn bij het Bord Bia Quality Assurance Scheme. Zowel de auditing als certificeringsprocessen van deze boerderijen, zijn geaccrediteerd voor de EN 45011 standaard.”

Oud-Hollandse runderen

In Nederland is Groothedde sinds 2010 betrokken bij een project met Oud-Hollandse runderen. Als samenwerkingspartner in de ‘Stichting Natuurboer uit de Buurt’ zetten alle partners zich in voor een lekker stuk vlees met behoud van natuur, landschap en diverse Hollandse runderrassen. Ten minste 25% van de grond waarop de runderen grazen bestaat uit natuurgrond en/of landschapselementen. Groothedde biedt de betrokken boeren afzetzekerheid. “De zorg voor de dieren, de variatie aan grassen en kruiden, de gematigde bemesting, dat alles proef je terug in de producten. Dit project is interessant voor boeren én afnemers. De hele keten wordt er beter van.”

Dat krijg je nergens

“De kwaliteit van het vlees is echt goed,” beaamt René. “En ook hier klopt het verhaal. De dieren eten wat ze horen te eten: gras en kruiden. Er wordt niet met ze gesleept, de slacht vindt regionaal plaats in slachterijen die door onze eigen kwaliteitsdienst zijn ge-audit. We willen zeker weten dat de kwaliteit en hygiëne in orde zijn.”

Henny: “Door deel te nemen aan dit project hebben we grote bedrijven als nieuwe klant gekregen. Dat zijn bedrijven die eerst alleen Oud-Hollands rund bij ons afnamen, ons en onze werkwijze beter leerden kennen, en nu ook de rest van hun vlees via ons bestellen. Ik word er echt blij van als ik merk dat de klant tevreden is. Als ze zeggen ‘zo’n afwikkeling, deze begeleiding; dat krijg je nergens’.”

‘We leveren alleen producten waar we voor 100% achter staan’

Klantspecifiek

Partnership, tevreden klanten, ontzorgen, transparantie en een goed en eerlijk verhaal: het zijn thema’s die als een rode draad door Groothedde’s aanpak heenlopen.

Henny: “Wij wilden het vlees uit Ierland voor onze klant anders aangeleverd krijgen. In eerste instantie zei men: ‘dat wordt te duur’. Wij weten dat aan andere snitten en specifieke wensen een prijskaartje hangt. Als je vlees anders snijdt en anders verpakt, dan hoort daar gewoon een calculatie bij. Wanneer de klant bereid is die prijs te betalen, dan is het niet ‘te duur’.

Transparantie

Volledige transparantie wordt steeds belangrijker. Geëist zelfs, zo merken vader en zoon. “Voedselschandalen zoals de paardenvleesaffaire hebben ons wat dat betreft geholpen en ons in de kaart gespeeld,” zegt Henny. “Afgelopen twee jaar heeft er een verschuiving in de markt plaatsgevonden. Eerder werd er dikwijls gevraagd om een zo scherp mogelijke prijs. Nu gaat het veel meer om ‘klopt het verhaal?’ Wij bieden volledige traceerbaarheid. Dat wordt enorm gewaardeerd.”

www.groothedde.nl

Bron: Groothedde