Plantaardig eiwit van uit Nederland: gewild en onbekend
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Plantaardig eiwit van uit Nederland: gewild en onbekend

  • 01 maart 2023

De interesse voor levensmiddelen met in Nederland geproduceerd eiwit is de afgelopen vijf jaar sterk gestegen. De herkenbaarheid en waarde van plantaardige eiwitten zoals peulvruchten en noten is echter gering, in tegenstelling tot vlees en zuivel. Supermarkten en onafhankelijke instanties zijn aangewezen partijen om de bekendheid en beschikbaarheid van plantaardige eiwitten van eigen bodem te vergroten.

Dit blijkt uit het derde consumentenonderzoek Eiwitten van Eigen Bodem, uitgevoerd door DVJ-Insights, in opdracht van de Producentenorganisatie Eiwitboeren van Nederland. De studie – eerder in 2017 en in 2021 uitgevoerd – monitort de bekendheid van en behoefte aan producten met Nederlands geproduceerd eiwit.

Steunen van Lokale Boeren

Voor consumenten ligt de meerwaarde van producten op basis van Nederlandse plantaardige eiwitten vooral in het steunen van lokale boeren. Een opvallende maar verklaarbare stijging ten opzichte van 2017 en 2021. Henk Janknegt, voorzitter van de Producentenorganisatie Eiwitboeren van Nederland: “De studie bevestigt een groeiende consumentenwens om meer verbinding te maken met de boeren die ons voedsel produceren.”

Biodiversiteit & Bodem

Opvallend is dat toename van de biodiversiteit en verbeterde bodemvruchtbaarheid bij Nederlanders laag staan op de lijst van drivers om producten met eiwit van eigen bodem aan te kopen.

Bekijk het volledige onderzoek ‘Eiwitten van Eigen Bodem’.
Eiwitboeren.nl

Bron: Eiwitboeren