“Ben je al zo oud?” vroeg een klant me toen ik onlangs vertelde dat ik al 38 jaar meeloop in de voedingsmiddelenindustrie. Maar nee, ik ben gewoon vroeg begonnen. In al die tijd heb ik heel wat productinnovaties voorbij zien komen op het gebied van ERP en IT. Van losse spreadsheets en papier gingen we naar ERP-software en ‘Bring your own device’.
Digitalisering levert grote hoeveelheden interessante data op. Data die input kan zijn voor productinnovatie. Steeds meer voedingsmiddelenbedrijven omarmen Artificial Intelligence, machine learning, IoT en de transitie naar de cloud. Dit leidt tot innovatieve praktijkoplossingen. Zoals die van een leverancier van brood die met behulp van een algoritme rekening houdt met factoren zoals het weer, de tijd van de dag en demografische factoren. De combinatie van deze gegevens bepaalt hoeveel brood er van elke soort moet worden geleverd aan supermarkten. Het resultaat? Een opmerkelijke vermindering van 25% aan verspilling!
Het mooie is dat je tegenwoordig niet meer alleen toegang hebt tot je eigen data. Met de onbeperkte beschikbaarheid van gegevens profiteer je van een schat aan informatie om processen te optimaliseren en betere beslissingen te nemen. IT is de enabler om betere producten en productiemethoden te ontwikkelen. Toch merk ik nog vaak dat voedingsbedrijven aarzelen om hun data te delen, zoals performance data van machines met de leverancier.
Wat ik in al die jaren heb geleerd: samen bereik je meer dan je alleen zou kunnen. Een vriend zei eens: “delen is vermenigvuldigen” en daar geloof ik heilig in. Wees niet bang een ander te helpen: je kunt er alleen maar beter van worden en… zo ontstaat échte innovatie! En geloof me: je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen.
Roy Meenderink
Food business development expert, delaware
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2023