Nieuw concept MAMA’s Maaltijden
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Nieuw concept MAMA’s Maaltijden

  • 11 oktober 2021
  • Door: Judith Witte

Na bijna een jaar van voorbereiding ging dit voorjaar het nieuwe ‘Mama’s Maaltijden’ live. Sindsdien zijn de ultra verse kant-en-klaar maaltijden in het hele land te koop. Estrategy bouwde de webshop.

Mama’s Maaltijden is ontstaan in de PLUS supermarkt van Serdar Tolenaar in Hillegom. “Ik werkte weleens over, en warmde dan een kant-en-klaarmaaltijd op. Uit ervaring wist ik dus dat er in die markt ruimte is voor meer smaak en betere kwaliteit.” Toen hij de winkel ging verbouwen, besloot hij ook de keuken uit te breiden, koks aan te nemen en kant-en-klaarmaaltijden te gaan verkopen. Al snel bleek dat omliggende supermarkten van SPAR, Coop en PLUS interesse hadden om ze ook te verkopen. Rick Hageman, eigenaar van drie Spar supermarkten in Noord-Holland, was al jarenlang op zoek naar kwalitatief zeer goede maaltijden. Hij proefde de maaltijden uit Hillegom, ging direct overstag en overtuigde Serdar van de noodzaak een extra kok aan te nemen om te kunnen doorleveren aan collega’s. Zo  kwamen de maaltijden bij tien supermarkten in de regio Hillegom in het schap.

‘We staan voor kwaliteit en authentieke smaken’

Zonder poespas

“Het liep meteen als een trein”, blikt Serdar vol trots terug. Food-ondernemer Henk Brussaard zag dat. Vanuit vrijwel elke supermarkt kreeg hij te horen dat dit segment nog niet werd ingevuld, maar er wel veel behoefte aan was. Hij belde mij met de vraag of we dit niet samen landelijk zouden kunnen uitrollen. Daarop hebben we een plan opgesteld, een naam bedacht en een productiepartner gevonden. Mama’s Maaltijden was geboren!” 

Rick: “’Mama’, omdat mama warmte uitstraalt en herkenbaar is: ‘Mama is lief en kookt lekker!’ We maken herkenbare gerechten; zonder poespas, maar met de smaak en structuur zoals je hem kent vanuit huis.” 

Een eigen gezicht

Inmiddels zijn er zo’n twintig varianten, van Surinaams, Indisch en Italiaans, tot Hollandse stamppotten. Ieder land heeft een eigen ‘Mama’, met een eigen gezicht. Er is een Surinaamse Mama voor de roti, een Indonesische Mama voor de Indische bami en nasi, en een Hollandse Mama voor de stampotten. “De Mama’s hebben we meegenomen in de ontwikkeling van de maaltijden,” zegt Serdar. “Ze hebben ook steeds geproefd. Met hun feedback hebben we aanpassingen gedaan. We staan voor kwaliteit en authentieke smaken.” 

Eenvoudig bestellen

Die kwaliteit moet al starten bij het bestellen, vinden de eigenaren. Ook dát moet makkelijk kunnen, zonder gedoe. “Online retail zit in de lift en een goede webshop is dus belangrijk. We wilden een eenvoudig en snel systeem voor zowel onze klanten, de producent als onze distributeur”, zegt Rick. “Een webshop waar je makkelijk de aantallen invoert en met één druk op de knop de maaltijden van je keuze kunt bestellen. Via Google kwamen we bij Estrategy. Dat voelde meteen goed. Zij hebben veel ervaring, en al onze wensen weten te vertalen naar een mooi klantportaal. Daarin zit nu ook een bestelsysteem ingebouwd dat automatisch de orders genereert.”

Het klantportaal is inmiddels geïmplementeerd en draait naar volle tevredenheid. Serdar: “We zijn nu samen met Estrategy bezig het systeem aan onze boekhouding te koppelen en via EDI te integreren met retailklanten. De maaltijden worden vier keer per week besteld. Het gaat heel soepel.” 

Mogelijkheden klant portaal

  • Klant-inlog
  • Klant-accounts
  • Direct bestellen
  • Bestellijsten
  • Prijslijsten
  • Kortingstaffels
  • Voorraadbeheer
  • Orderhistorie
  • Product Information
  • Retourafhandeling
  • Documenten
  • Tracking & tracing
  • Meldingen
  • Herinneringen
  • Rapportages
  • EDI-koppeling
  • ERP-koppeling

Estrategy levert innovatieve en gebruiksvriendelijke web- en software-oplossingen op maat. Een multidisciplinair team zorgt voor razendsnel schakelen en naadloze integratie in de bedrijfsvoering.

www.mamasmaaltijden.nl
www.estrategy.nl

Op de foto v.l.n.r. Rick Hageman, Serdar Tolenaar en Henk Brussaard

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2021