Meten = weten = pure winst
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Meten = weten = pure winst

  • 07 februari 2022

Tot 4 maart 2022 werken studententeams aan voedselverspillingsvraagstukken van bedrijven en organisaties. Ze denken na over innovaties die bijdragen aan het tegengaan van voedselverspilling. 

De MBO Challenge Voedselverspilling 2022 is met name gericht op het meten van impact van verspilling. Uit onderzoek blijkt namelijk dat iedere geïnvesteerde euro in een bewezen oplossing om voedselresten te voorkomen, zich 14 keer terugbetaalt. Stichting samen tegen voedselverspilling en Wageningen Universiteit doen veel onderzoek naar de impact van verspilling. Zij hebben een leaflet 'meten = weten = pure winst' gepubliceerd voor bedrijven. 

Oproep 

Wil jij als studententeam of school aan de slag met de uitdagingen van een van de onderstaande bedrijven of organisaties? Maak het effect van jouw oplossing in deze challenge meetbaar en doe een uitspraak over de mogelijke winst die hij oplevert. Een deskundige jury beoordeelt de ingediende cases (deadline 4 maart). Genomineerde teams worden uitgenodigd voor de finale. Het eindevent vindt plaats op 21 april 2022.

Challenge Voedsel Surplus

Supermarkten doen erg hun best om zo min mogelijk te verspillen maar er blijven altijd producten over die ze niet meer kunnen verkopen. Voedsel Surplus laat deze producten vóór het verlopen van de TGT/THT-datum door de supermarkt invriezen, ze zijn dan nog 2 maanden houdbaar. De vraag: ‘Wat kun je maken van én met gepureerde ingevroren panklare groentes?’

Challenge Cater Concept

Vanuit de dagelijkse hectiek rondom werkzaamheden en procedures in onze bedrijfsrestaurants en schoolkantines is deze cateraar op zoek naar digitale oplossingen en middelen die kunnen helpen om voedselverspilling in hun dagelijkse werkzaamheden nog verder te verminderen. “Denk out-of-the-box over digitale oplossingen om voedselverspilling tegen te gaan.” 

Challenge Boer Martin

Boer Martin in de Hoeksche Waard wil voedsel uit de anonimiteit halen van de supermarkt en mensen hun voedsel weer laten beleven! “Zelf je eten oogsten en genieten van een product, dat vers is, en op een eerlijke manier geteeld.” Tijdens het oogstseizoen komen elk weekend grote groepen gezinnen langs. Zij leren wat de meerwaarde is van voedsel van eigen bodem. Scholen zijn doordeweeks ook welkom, maar zeggen daarvoor onvoldoende tijd en geld te hebben. Zij zien vooral belemmeringen. Martin zoekt naar oplossingen om scholieren toch ‘voedselbewust’ te maken.

Challenge HIWINE

Theo Polman, eigenaar van HIWINE, verkoopt, dranken, wijn en speciaalbieren. Die bieren hebben een beperkte houdbaarheid. Elke week wordt gecontroleerd of ze tegen de UHD lopen. Theo vindt het zonde om de speciaalbieren weg te gooien en verkoopt ze dan tegen een sterk gereduceerde prijs. De vraag van Theo is: ‘Is er een innovatieve oplossing voor mijn probleem?’ 

www.mbo-challenge.nl

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2022