Hygiëne als pijler voor Eetgemak
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Hygiëne als pijler voor Eetgemak

  • 16 november 2020
  • Door: Marjolein Straatman

Volgens maaltijdenleverancier Eetgemak verdient iedereen een verse, gezonde en lekkere maaltijd. Aan de basis liggen goede ingrediënten en de juiste receptuur, maar optimale hygiëne bij de bereiding is natuurlijk net zo onmisbaar.

Veel Nederlanders hebben al eens een maaltijd van Eetgemak gegeten. Elke dag rijdt dit bedrijf, met hun eigen energiezuinige wagenpark gevuld met 50.000 maaltijden, door het hele land op weg naar ziekenhuizen en zorginstellingen (de core business), kinderdagverblijven, tafeltje-dekje-services en horeca.

Verschillende dieetwensen

De diverse doelgroepen enerzijds en trends en ontwikkelingen in eten anderzijds maken het noodzakelijk om continu te vernieuwen. In ieder geval moet er in de recepturen worden geïnnoveerd, laat bedrijfsleider Eldert Meerkerk weten. “Een maaltijd voor een kinderdagverblijf ziet er anders uit dan een maaltijd voor een revalidatiecentrum. Onze afdeling Diëtetiek stemt de samenstelling van de maaltijden volledig af op de behoeften van onze klanten. Met verschillende dieetwensen moet er worden ingespeeld op lichamelijk herstel. Koken we voor een afdeling Geriatrie, dan moeten we ons kruidengebruik bij bereiding van de maaltijden aanpassen zodat deze wel de smaakpapillen triggeren. We zien daarnaast dat de vraag naar vegetarische maaltijden erg is toegenomen. Voeding is altijd in ontwikkeling. Ook wij gaan daarin steeds een stap verder.” Eetgemak is gevestigd in Katwijk en bestaat sinds 2006.

© Christeyns

Hygiëne

Iedere maaltijd – natriumarm, eiwitrijk of vegetarisch - vraagt om een bereiding onder de juiste omstandigheden. Een onberispelijke hygiëne op de bedrijfsvloer staat volgens Eldert bovenaan het lijstje. “Zonder een goede reiniging kun je niet aan de slag. Dat geldt bijvoorbeeld voor onze bedrijfshallen. En natuurlijk zeker voor onze vier keukens met potten en pannen. De kookketels waarin we de maaltijden bereiden, ondergaan bijvoorbeeld twee keer per dag een dieptereiniging. Onze vaatwasmachine-installatie is absoluut onmisbaar. Deze reinigt alle gastronorm bakken waarin we al het bereide eten bewaren. Eetgemak heeft een eigen kwaliteitsdienst die wekelijks swabs neemt van verschillende onderdelen van de werkvloer, en zo controleert of de reiniging nog op het juiste niveau is.”

Hygiënehulp

Er is weinig fantasie nodig om te bedenken wat de consequenties kunnen zijn van ook maar de kleinste hapering in de hygiëne. Een smetteloze keuken en dito hulpmiddelen dragen bij aan voedselveiligheid en -zekerheid en helpen besmettingen en recalls voorkomen. Eetgemak nam daarom Christeyns (voorheen Qlean-tec) in de arm, een producent van reinigings- en desinfectiemiddelen die producten levert in meer dan 50 landen. Naast producten voor de voedingsindustrie en professionele keukens, produceert het bedrijf ook voor laundry, retail en de automotivesector. De samenwerking met Eetgemak nam een aanvang in 2013, toen de producent twee doseersystemen in de zo noodzakelijke vaatwasmachine-installatie plaatste. Eldert: “Voor die tijd maakten wij gebruik van een simpel doseersysteem, waarmee de dosering en ook de wasresultaten niet constant waren. Het doseersysteem van Christeyns werkt op  basis van inductieve geleidbaarheid, waardoor de dosering altijd constant is. Ook bij een vervuild wasbad en vervuilde voelers. De concentratie zeep in het water en het wasresultaat blijven dus stabiel.”

Christeyns Pro vaatwasdoseersysteem 

Service

Sindsdien levert de producent ook andere hygiëne-oplossingen aan de Katwijkse maaltijdenleverancier. “We gaan altijd uit van een totaalconcept aan hygiëne”, vertelt Maik van Leijden, sales manager food hygiëne. “Een A-tot-Z aanpak waarbij we de juiste producten combineren met service en advies. We fungeren als een one-stop-shop en leveren Eetgemak dus reinigingsmiddelen en materialen zoals papierdisposables, borstels, residu-strips, emmers en sponzen, maar vinden het net zo belangrijk om er altijd te zijn als dat nodig is”, zegt hij. 

De dienstverlening bestaat onder meer uit vier servicebezoeken per jaar. Hierbij worden bijvoorbeeld de concentraties zeep in de geleverde mobiele schuimunit en de vaatwasdoseerinstallatie gecontroleerd en waar nodig aangepast. De vaatwasdoseerinstallatie is kosteloos onder bruikleen geleverd. De technische dienst van Christeyns zorgt voor het onderhoud en vervangt twee keer per jaar preventief de doseerslangen van de doseerinstallatie, zodat deze optimaal blijft draaien. Daarnaast springt de dienst in bij technische calamiteiten.

Rapportage voor audits

De samenwerking zorgt voor het waarborgen van een goede hygiëne en heeft volgens Eldert ook andere voordelen. “De technische dienst stelt na elk bezoek een rapport op met de resultaten van de metingen. Dat gebruiken wij vervolgens weer in ons kwaliteitsoverleg. Daarnaast kunnen we de rapportages overleggen bij controles zoals de FSSC 22000-audits. In de persoon van Maik hebben we bovendien een vast contact met een berg aan expertise bij wie onze medewerkers terechtkunnen met al hun vragen. Of het nu gaat om informatie over een reinigingsmiddel, of om hoe je vuil of een vlek het best verwijdert; het is allemaal belangrijk. Hygiëne is en blijft een van de belangrijkste pijlers van ons bedrijf.”

www.eetgemak.nl 
www.christeynsfoodhygiene.nl 

Beeld vrachtwagen: © Eetgemak

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2020