Het innovatieve Sleegers Experience Center
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Het innovatieve Sleegers Experience Center

  • 08 maart 2021
  • Door: Dominique van den Boogaard

Stel, je bent foodproducent en moet een nieuwe machine aanschaffen. Die wil je natuurlijk wel graag eerst even testen. Met je eigen product allicht, anders telt het niet. Dat blijkt lastig. Bovendien; nergens zijn de omstandigheden precies zo als in jouw fabriek. Nergens? Toch wel: met de realisatie van het Sleegers Experience Center heeft Nederland wel degelijk een real-life testlocatie.

“Bij het demonstreren en testen van onze machines liepen we elke keer tegen beperkingen aan”, vertelt Huub Sleegers. “Klanten willen de machine in werking zien in een echte situatie, vergelijkbaar met hun productieproces. Producenten willen echter geen concurrenten toelaten in hun fabriek. Dus ging ik met een kaasproducent naar een vleeswarenproducent die met de gewenste modules werkte. Dan werd het: ‘Zoiets,… maar dan anders’. Of het ging zo: ‘Stel, je legt het bevroren vlees hier neer - nu nemen we even deze rubberen plakjes…’ Dat werkt niet.” In het nieuwe Experience center geen surrogaten en rubberen alternatieven. De werking van een machine wordt getoond met écht product in een realistische testomgeving.”

Alle aandacht voor de klant

Maar Sleegers wilde meer. Niet alleen de werking van de eigen machines beter kunnen tonen, maar een stap verder gaan. In het Experience Center wordt de complete productielijn opgesteld, van begin tot eind, van snijden tot en met verpakken. “Wij betrekken de bedrijven die de modules voor bijvoorbeeld verpakken en etiketteren leveren in het sales- en ontwikkeltraject. Hoe? Door hun machines naar Nieuwkuijk te laten komen. Met welke specialistische ondernemingen we samenwerken, bepaalt de klant. Wij zijn daarin onafhankelijk. De een wil merk A, de ander B. Het zorgt wel voor interessante combinaties! Gelijk vanaf de salesfase werken we in een team, waardoor de communicatie vlot verloopt.”

Samen met de partners bouwt Sleegers de productielijn op, precies zoals de klant dat hebben wil. “We stemmen de machines en modules optimaal op elkaar af, zodat het een goed werkend geheel wordt. Door de lijn hier in zijn geheel op te bouwen, zien wij het meteen of het proces ergens stagneert. We zoeken bovendien de technische limits op en zorgen er met de samenwerkingspartners voor dat de beloofde aantallen daadwerkelijk gehaald kunnen worden. Opstartproblemen worden hier al getackeld, terwijl dat voorheen pas in de fabriek gebeurde. Wij testen en finetunen de lijn, voordat de opdrachtgever erbij komt. 

Bij de demonstratie staat de klant centraal. Hij kan vragen stellen en met ons R&D team sparren over eventuele aanpassingen of aanvullingen. Iedere fabrikant geeft uitleg over zijn eigen machines. Eventuele aanpassingen worden direct doorgesproken met de engineers. Deze werkwijze scheelt de klant veel tijd en moeite.” 

Testruimte voor versproducten

Om optimaal met versproducten te kunnen testen, moet de ruimte vanzelfsprekend aan een aantal voorwaarden voldoen. Hygiëne staat met stip op één. Ruimte en machines moeten goed gereinigd kunnen worden. Mede daarom ligt er een hoogwaardige vloer vergelijkbaar met die in een foodfabriek. Ook heeft de ruimte een constante temperatuur van 4 graden. “Voorheen werkten we bij het testen met vrieskisten waarin de producten ongeveer de juiste temperatuur hadden. Ongeveer, want de buitenste baconstukken waren -6 graden Celsius, en de binnenste -3. Dat geeft toch een vertekend beeld in het productieproces. Nu hebben we 3 koel-/ vriesruimtes en zorgen we ervoor dat de versproducten allemaal precies de juiste verwerkingstemperatuur hebben”, licht Huub toe. 

Win-win-win door optimaal teamwork

Iedere innovatieve machinebouwer heeft zijn eigen specialisatie, gericht op een bepaald deel van de productielijn. De kracht van het Sleegers Experience Center zit hem (onder andere) in de samenwerking met en tussen deze partijen. “In feite hebben wij allemaal dezelfde klanten. De vraag is: ‘Kunnen wij een team vormen dat voor iedereen interessant is?’ Netwerken, elkaar helpen en versterken; met die insteek hebben wij nu al diverse partijen gevonden waarmee het klikt. Zo creëren we win-win-win-situaties:  voor onze klanten, de samenwerkende partijen én voor onszelf.”

Met de realisatie van dit innovatieve Sleegers Experience Center laat Sleegers de totale oplossing zien. Voeg daar een ontspannen sfeer aan toe en je hebt een geslaagd recept om zaken te doen. Dat ‘Huub sausje’ moet eroverheen. “Ik neem alle tijd om een relatie te leren kennen in een persoonlijk gesprek. Het is essentieel om dat fundament te leggen, om vertrouwen te krijgen in elkaar. Er moet een klik zijn.” Die persoonlijke touch is onlosmakelijk verbonden met alles wat Huub Sleegers doet. “Mijn drive houdt niet op bij het ontwikkelen van machines. Er is meer. Dit hele concept is puur op intuïtie ontstaan”, vertelt hij. “En op de drang om vooruit te willen lopen op de markt. Met die mix komt mijn brein tot leven.”

De revolutie in food
Mis het niet! Volg de livestream op 18 maart 2021.
Meld je nu aan op www.sleegersexperiencecenter.com

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2021